Så ska uddevallabolaget förändra världen

Så ska uddevallabolaget förändra världen

Med positiv energi förändrar vi världen.” Uddevalla Energi har ett nytt varumärkeslöfte, som under våren kommer att förmedlas genom en omfattande varumärkeskampanj.

– Med sitt lokala kretslopp är Uddevalla en positiv kraft med potential att förändra världen och det vill vi visa, säger Therese Blom, kommunikatör på Uddevalla Energi.

Energi är rörelse, kraft, förändring. Kanske ligger det i energibolagets natur att ständigt förändras och tänka nytt. Men även om konceptet är nytt, så har grundtanken några år på nacken.

– Den positiva energin och framåtandan är ju något vi haft med oss i århundraden, menar Cecilia Selander, kommunikatör på Uddevalla Energi.

Sedan företaget grundades år 1857 har Uddevalla Energi, som kommunens eget energibolag arbetat för Uddevallas utveckling och hälsa. Idag går en stor del av verksamhetens överskott till ändamål som värnar om Uddevalla; till idrottsföreningar, organisationer och samhällsprojekt.

– Det är liksom självklart. Allt vi gör, gör vi för Uddevalla, säger Cecilia.

Ett lokalt kretslopp

Namnet till trots, så sysslar Uddevalla Energi inte bara med energi. Fjärrvärme, pellets och fiber är några exempel. En stor del av verksamheten handlar också om renhållning och avfallshantering, och det är här det lokala kretsloppet blir som synligast. Gamla prylar och material som går att återanvända tas om hand i det så kallade ”Återbruket”, men den största delen av restavfallet blir till el och fjärrvärme i Lillesjöverket som är ett av Sveriges renaste kraftvärmeverk.

– Det fina är att vi gör det här tillsammans. Alla uddevallabor är med och bidrar. Det kallar jag positiv energi!” säger Therese.

Miljön i fokus

”Förändra världen” är ett vitt begrepp som kan syfta på många saker, men för Uddevalla Energi råder det ingen tvekan om att det är miljön det handlar om. Miljöfrågorna är en viktig del av det dagliga arbetet och man arbetar aktivt för att minska klimatavtrycket i alla led. Det handlar om allt från val av leverantör till slutkundens energianvändning. Det handlar också om att låta det lokala bli en styrka.

– Genom att ta vara på lokala resurser besparar vi miljön på onödiga transporter och mellanled. Vi kan hålla energin på ett och samma ställe och det mår hela världen bättre av, säger Therese.

År 2019 bidrog verksamheten till att minska koldioxidutsläppen med 127 780 ton, vilket motsvarar alla uddevallabors bilkörning under 1,8 år.

Kampanjen en självklarhet

Det nya varumärkeslöftet är på samma gång en hyllning till Uddevalla och en uppmaning till varje människa att tänka hållbart. Att löftet också skulle bli en varumärkeskampanj sågs som en ren självklarhet.

– Den positiva energin är ett resultat av det lokala kretsloppet, som alla är en del av. Därför gäller det att alla också vet om det, så att vi kan fortsätta att hela tiden sträva framåt, säger Cecilia.

Varumärkeskampanjen kommer att synas både digitalt och fysiskt; på bussar, elskåp, skyltfönster, och såklart på den stora cisternen vid Riksväg 44. Att förändra världen är helt klart ett arbete som kräver stort engagemang och – rimligen, en stor mängd positiv energi.