Effektbrist kan leda till frånkoppling av el i vinter

Effektbrist kan leda till frånkoppling av el i vinter

I Sverige pågår det dialoger om hur eventuell effektbrist kan komma att påverka elförsörjningen. Effektbrist innebär en risk för elnätsammanbrott på grund av obalans i kraftsystemet orsakad av brist på elproduktion när efterfrågan på el är större än tillgången. Svenska kraftnät kan beordra manuell frånkoppling av vissa elnät för att undvika nätsammanbrott. Manuell frånkoppling är därmed inget som Uddevalla Energi styr över.

Men vad innebär manuell frånkoppling av el? Hur länge blir du som kund utan el? Och hur vet du när det är dags? Vi har sammanställt nedan information för att svara på dina frågor och ge tips på hur vi tillsammans kan hjälpas åt för att undvika att manuell frånkoppling ens behöver användas.

Manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK)
MFK är en process som säkerställer stegvis frånkoppling av anläggningar så att aktuell effektbegränsning sker kontrollerat. Vid effektbrist kommer anvisade elnätsföretag som är bemannande dygnet runt att beordras koppla ifrån last inom 15 minuter. Naturligtvis prioriteras elförsörjning till samhällsviktiga verksamheter som tex sjukhus.

MFK har än så länge aldrig använts. I nuvarande situation kan MFK vara den avgörande faktorn för att undvika nätsammanbrott. Dagens elnät innehar allt större begränsningar vilket medför ökad risk för att MFK faktiskt kommer behöva användas.

Elnätsbolagens uppgift att frånkoppla
I händelse av manuell frånkoppling från elnätet har kommuner planerat, tillsammans med elnätsbolag, utifrån Energimyndighetens process Styrel, ”Styrning av el till prioriterade elanvändare vid bristsituationer”, vilka ledningar som om möjligt ska prioriteras vid bortkoppling. Länsstyrelsen leder och sammanställer planeringsarbetet.

Frånkopplingen av förbrukning och elanvändare görs av elnätsbolag. Vid en situation där Styrelprioriteringen inte går att efterfölja vid frånkoppling kommer elnätsbolagen så fort det är möjligt koppla tillbaka kunder enligt den gjorda prioriteringen.

Hur lång tid pågår en manuell förbrukningsfrånkoppling(MFK)?
Det går inte att svara på exakt, det beror på den specifika situation som vi har vid tillfället i Sverige och Europa. I de simuleringar som Svenska kraftnät har gjort kan det handla om ett par timmar, men vi kan inte i dag säga hur lång en frånkoppling skulle bli. Vid ett längre avbrott försöker vi att rotera frånkopplingen i den mån det går så att elanvändare inte ska få längre strömavbrott än nödvändigt. Om vi alla hjälps åt att dra ner vårt användande av el kan en situation med manuellfrånkoppling lindras eller helt undvikas.

Du bör alltid vara förberedd för ett strömavbrott, oavsett orsak. Information om hur du förbereder dig för kortare och längre avbrott hittar du på vår hemsida samt hos Energimyndigheten och Myndigheten för samhällsberedskap.

Tillkoppling av el sker stegvis
Efter en manuellfrånkoppling sker tillkopplingen av el stegvis och kontrollerat så att inga fel eller överbelastningar uppstår i elnäten.

Nationell nivå: Svenska kraftnät bestämmer när och hur mycket el som kopplas in med hänsyn till produktions- och överföringsförmågan på nationell nivå.

Regional och lokal nivå: Tillkoppling avelanvändare sker i enlighet med av länsstyrelsen beslutad rangordning.

Information i samband med frånkopplingen
I händelse av manuell förbrukningsfrånkoppling kommer tiden att vara begränsad för Uddevalla Energi att informera våra 26 500 kunder inom 15 minuter. Som kund är det därför bra att veta att du hittar driftinformation på vår hemsida och att du har möjlighet till sms-avisering from 24 oktober. Via vår avbrottskarta kan du följa eventuella strömavbrott som är aktiva i vårt elnät. Se avbrottskarta.

Svenska kraftnät kommer i samband med en ansträngd situation kommunicera med media och alla elnätsföretag för att uppmärksamma allmänheten om situationen som vi bevakar och förbereder oss för.

Avbrottsavisering via sms
Vi vill göra det enkelt för dig som kund att få information om eventuella avbrott. Därför erbjuder vi servicen att få avbrottsavisering direkt till din mobil via sms med start 24 oktober. Det innebär att om du har ett mobilnummer registrerat på en adress i vårt nätområde får du automatiskt sms-avisering vid avbrott som berör din adress. Eftersom vår sms-tjänst inte kommer kunna skilja på olika mobilabonnemang får alla som har ett mobilnummer registrerat på din bostadsadress ett sms, oavsett ålder. Därför kan barn som bor på berörd adress få sms-avisering medan föräldrar som har en företagsmobil inte får det.

Vill du inte ha sms-avisering eller om du vill registrera ett annat mobilnummer för sms-aviseringen gör du det enkelt här på vår hemsida. Sms-tjänsten blir den primära kanalen för avbrottsinformation men kommer också finnas på vår hemsida och i vår app.

Spara energi tillsammans
Vi kan tillsammans förbättra situationen genom att minska elanvändningen. Att vara sparsam och göra kloka val kan göra skillnad både nu och under en tuff vintersäsong. Exempelvis minskar risken för manuell frånkoppling av elen till en femtedel om vi kan minska elanvändningen med två procent. Detsamma gäller om vi flyttar två procent av elanvändningen från dygnets morgon- och kvällstoppar. Varje sparad kilowattimme gör skillnad i det stora hela.

Energispartips finns på vår hemsida och i de flesta dagsnyheter. Mer information ges också ut av exempelvis Energimyndigheten.