Den nya förpackningsförordningen som börjar gälla 1 januari 2024 innebär bland annat att Uddevalla Energi tar över ansvaret för återvinningsstationerna i kommunen från nuvarande FTI (Förpacknings- och tidningsinsamlingen.

Uddevalla Energi tar över ansvaret för insamlingen av förpackningar i Uddevalla

Under 2022 beslutade regeringen att Sveriges kommuner, eller deras avfallsbolag, den 1 januari 2024 tar över ansvaret för all insamling av förpackningar från hushållen. Det är ett led i att Sverige ska kunna möta EU:s krav och höga mål för materialåtervinning. Idag ligger ansvaret för insamlingen av förpackningar hos förpackningsindustrins gemensamma bolag Svenska Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI). Den nya förpackningsförordningen berör på olika sätt både villor, flerbostadshus och verksamheter.

Genom att göra det enkelt att göra rätt är målet att öka återvinningen av förpackningar i Sverige. Ungefär en tredjedel av det som slängs i restavfallet är återvinningsbara förpackningar som alltså borde sorteras ut och återvinnas. Det är inte hållbart i längden att värdefullt material går till förbränning. Genom att återvinna våra förpackningar och minska på restavfallet kan vi tillsammans bidra till en mer hållbar miljö.

Uddevalla Energi ansvarar för återvinningsstationerna från 1 januari 2024
Ett första steg i beslutet innebär att Uddevalla Energi kommer att ansvara för alla återvinningsstationer i Uddevalla från 1 januari 2024. Vi har sedan flera år tillbaka tagit hand om tömningarna av återvinningsstationerna på uppdrag av FTI, men vi tar nu över ansvaret för hela kedjan med tömning, städning och kundkontakt. Det innebär inte någon förändring på själva återvinningsstationerna mer än att du som besökare efter årsskiftet hör av dig till vår kundservice med synpunkter eller för att göra felanmälan, istället för som tidigare till FTI. Du fortsätter helt enkelt att återvinna dina förpackningar på återvinningsstationerna precis som vanligt.

Hemsortering för villor och fritidshus införs under 2025
I regeringens beslut om ansvarsövertagande av förpackningsinsamlingen ingår också ett beslut om fastighetsnära insamling. Eller som vi kallar det – hemsortering. Det betyder att alla privathushåll ska ha möjlighet att sortera ut sina förpackningar i nära anslutning till hemmet. Senast den 1 januari 2027 ska det vara infört i alla kommuner. För att möta kraven i den nya förordningen planerar vi i Uddevalla att påbörja införandet av hemsortering under 2025 för alla villor och fritidshus.

Hemsortering för villor och fritidshus innebär att du har två kärl med fyra fack vardera för restavfall, matavfall, förpackningar och tidningar samt en liten behållare för batterier och glödlampor. Du kan helt enkelt sortera tio olika avfallsslag hemmavid. De nuvarande bruna och gröna kärlen för matavfall och restavfall kommer därmed att ersättas av två större kärl, så kallade fyrfackskärl. Läs mer om hemsortering för villor och fritidshus

Hemsortering för flerbostadshus införs fram till 2027
Även flerbostadshus omfattas av den nya förordningen. Från och med 1 januari 2027 ska alla hushåll i Sverige ha tillgång till hemsortering. Med det menas att det ska finnas möjlighet att sortera ut både matavfall, restavfall och hushållsförpackningar av plast, papper, glas och metall samt tidningar fastighetsnära. Detta innebär att du som äger ett flerbostadshus behöver se över möjligheterna till sortering i dina fastigheter. Det är du som fastighetsägare som ansvarar för att det finns tillräckligt med utrymme för de olika avfallskärlen, samt bekostar eventuell ombyggnation. Därför kan det vara bra att börja planera och förbereda inför hemsortering redan nu.

Insamling av förpackningar ska precis som tidigare bekostas av förpackningsproducenterna. Därför ingår hämtning av förpackningsmaterial till ett fastställt intervall från 1 januari 2024, för de kärl som Uddevalla Energi tillhandahåller. Läs mer om hemsortering för flerbostadshus

Företag och andra verksamheter är skyldiga att återvinna förpackningar från 1 januari 2024
Den nya förpackningsförordningen berör också företag och andra verksamheter som från 1 januari 2024 är skyldiga att sortera ut och återvinna förpackningsavfall. Insamlingen av förpackningsavfall från verksamheter ingår dock inte i det kommunala ansvaret. Som verksamhet kan du själv välja vem som ska hämta dina förpackningar och Uddevalla Energi är en möjlig leverantör. Uddevalla Energi är fortsatt ansvarig för att samla in mat- och restavfall från verksamheter i Uddevalla. Kontakta gärna oss om du är intresserad och vill veta mer om möjligheterna kring hämtning av förpackningsavfall för din verksamhet.