Vi alla behöver förbereda oss inför vinterns energipriser

Vi alla behöver förbereda oss inför vinterns energipriser

Höga elpriser och den stundande vintern är nu ett högaktuellt ämne i media. Många kunder hör av sig till oss dagligen för att få råd om allt från elavtal till hur man kan energispara hemma. Därför vill vi vara tydliga och så gott vi kan reda ut de frågor vi får till oss. Vi vill fokusera på vad du som kund kan göra redan idag för att förbereda dig inför vad som ser ut att bli en mer extrem vinter än den förra.

-Det är vår uppgift att vara öppna och tydliga med våra kunder. Förra vinterns elpriser var höga och nu till vintern ser vi en risk att elpriserna kan stiga så mycket som upp till 4 gånger mer. Vi rekommenderar att man ser över hur man kan energispara i hemmet och redan nu börjar avsätta en buffert för att vara förberedd, säger Fredrik Jostby, marknadschef på Uddevalla Energi.

Ingen kan förutspå exakt hur elpriserna kommer att se ut under vintern, men så som marknaden prissätts får vi vara beredda på ett rörligt elpris som blir 3-4 gånger så högt som förra vintern. Vi är i ett läge nu där vi tillsammans behöver hjälpas åt att hålla nere effektbehovet för att på så sätt hjälpa till att påverka energimarknaden och elpriset i rätt riktning. För dig som kommuninvånare är det viktigt att veta att du kan få gratis rådgivning hos oss på Uddevalla Energi och hos energi- och klimatrådgivarna i Uddevalla kommun.

-Ökande energipriser tillsammans med andra stigande priser i vardagen blir en tung belastning för många hushåll. Men det finns saker man kan tänka på och varje sparad kWh kommer att hjälpa till när fakturan kommer, oavsett vilken form av elavtal man har. Vi hjälper hushållen att navigera på bästa sätt, säger Eva Ginstrup, energi- och klimatrådgivare i Uddevalla.

Vilket elavtal ska jag välja nu?

En vanlig fråga till oss är vilket elhandelsavtal man ska ha. Idag är ingen bra idé att binda sitt elpris eftersom prisnivån och risktagandet är väldigt högt. Vi har valt att tillfälligt pausa möjligheten att teckna nytt fastprisavtal hos Uddevalla Energi då vi bedömer att det inte är möjligt att prissätta på ett rimligt sätt. Hör gärna av dig till oss eller läs mer om våra elavtal på vår hemsida.

Jag har fast elavtal hos Uddevalla Energi, kommer det att brytas?

Media rapporterar om att vissa elbolag kan komma att häva ingångna fastprisavtal med hänvisning till klausulen force majeure. Vi vill understryka att Uddevalla Energi inte planerar att bryta några ingångna avtal, det är viktigt för oss att våra kunder är trygga i sina avtal.

Kommer elnätspriserna att skjuta i höjden när elpriserna gör det?

Media har också rapporterat om att elnätspriserna påverkas av de höga elpriserna, på grund av så kallade nätförluster. Vid överföring av el i elnätet uppstår värme och den delen av elen blir en nätförlust. Uddevalla Energi har inga planerade höjningar under 2022. Vi justerar elnätsavgiften vid varje årsskifte och i dagsläget vet vi inte vad justeringen kommer att bli inför 2023. Analyser pågår under hösten och beslutad justering kommuniceras av oss senast 1 november.

Hur kan jag energispara hemma?

Här får du några tips på hur du kan bli en mer effektiv energianvändare. Du hittar fler tips på vår hemsida uddevallaenergi.se

• Att sänka inomhustemperaturen en grad kan spara 5% i uppvärmningskostnad. Rekommenderad innetemperatur för vardagsrum är 20 grader och för sovrum 16 – 18 grader. I garage och uterum räcker det med 5 grader.
  • Duscha 5 minuter istället för 15 kan minska årsförbrukningen med hela 500 kWh i genomsnitt.
  • Om du sänker tvättemperaturen från 60 grader till 40 när du kan, halverar du nästan energiåtgången. Undvik att torktumla och låt tvätten lufttorka istället.
  • Hitta energitjuvarna som du inte tänker på, kanske i utrymmen som du inte använder så ofta. Det kan till exempel vara handdukstork, golvvärme, fläkt, extra element eller prylar som går på timer.
  • Se över behovet av att tilläggsisolera väggar och vind, byta till energieffektiva fönster eller installera effektiv ventilationsåtervinning.
  • Om du har elbil – ladda den på natten. Då är elanvändningen generellt låg vilket innebär en lägre belastning på elnätet.