Clubhouse - vad är det och därför ska även du vara där

Clubhouse lanserades för en tid sedan. Vad är det och varför ska du vara där? Den nya mötesplatsen kan ge dig nya insikter och kunskap samt möjligheter att etablera nya intressanta kontakter. Är du på jakt efter nya kollegor finns de kanske där.

"För ett år sedan lanserades Clubhouse. En del är väl insatta i det och är där regelbundet, men många vet knappt vad det är. Speciellt i dessa pandemitider, då man är isolerad, saknar många det avslappnade, trevliga samtalet med människor som delar ens intressen. Det har varit svårt att träffas fysiskt för de givande samtalen och det är här som Clubhouse kommer in", berättar Hans Uhrus på UhrVIS.

Clubhouse är en mötesplats för samtal. Oftast under ett givet ämne och det modereras av en eller flera värdar. Ofta är samtalstiden bestämd - kanske till 30 minuter eller till en timme. Ämnet bestäms av moderatorn och alla är välkomna att delta. Antingen lyssnar du passivt eller så räcker du upp handen när du vill fråga något eller har något att tillägga till samtalet. Ibland bjuder moderatorn in en eller flera gäster till rummen för att exempelvis tala om aktuella ämnen eller för att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet.

Det möjliggör stimulerade diskussioner och ofta djupa insikter inom ämnet. Vissa ser detta som en ersättare eller komplement till de dagliga mötena, kanske kan det vara en form av Almedalen i en förenklad form och andra diskussionsforum.

Fördelarna är många; du kan gå in och ur samtalsrummen när du vill, du bygger snabbt kunskap inom intressanta ämnen och du skapar nya givande kontakter som du kan ta med dig utanför samtalsrummet.

"Exempel på rum är ”Human Behaviour” med 481 000 följare, ”Bitcoin A” med 362 000 följare, Stock Market Moves, Future of Food och Krisrummet där några av landets främsta krishanterare samtalar om kriskommunikation. Det finns säkerligen ett eller flera rum som passar dina intressen", avslutar Hans Uhrus på UhrVIS.

Om du behöver en inbjudan till Clubhouse är du välkommen att höra av dig.

Senior Advisor - Communications Expert

__________________________________________