Grundarna av det nya rymdföretaget I.S.A.A.C. fr v. entreprenör Mattias Hansson, rymddesigner Cecilia Hertz och astronaut Christer Fuglesang

Cecilia Hertz, Christer Fuglesang och Mattias Hansson grundar nytt rymdbolag

Rymdteknik och hållbarhetsfrågor är nära sammankopplade, och båda områdena är tongivande inom det som kallas "newspace", en snabbväxande framtidsindustri. Det är bakgrunden till det nya rymdföretaget I.S.A.A.C. grundat av rymddesigner Cecilia Hertz, astronaut Christer Fuglesang och entreprenör Mattias Hansson.

I.S.A.A.C. som står för International Space Asset Acceleration Company, hjälper företag och organisationer att hitta kunskap skapad för rymden, i syfte att driva förändring på jorden. Genom att matcha befintlig avancerad rymdforskning med angelägna och aktuella behov hos företag och organisationer skapas nya affärsmöjligheter. Det finns redan många exempel på denna kunskaps-transformation, inom områden som medicin, miljö, transport, kommunikation, hållbarhet, underhållning och industri, etc. Ett känt exempel är Gore-Tex, som först togs fram för rymdfärd men som sedan blivit ett av världens mest välkända material.

– Resultaten av det extremt avancerade arbete som läggs ned på att ta oss ut i rymden är kunskap och teknik som även kan användas för att skapa bättre förutsättningar för oss människor på vår vackra blå planet, säger svenske astronauten Christer Fuglesang, delägare och senior rådgivare till I.S.A.A.C.

Tanken är att använda rymdforskning/teknik för att lösa problem på jorden med hjälp av avancerad teknik och tänkande. Framför allt kan kunskap om rymden användas för att lösa planetens miljöutmaningar. Ett exempel är hur satellitdata ger stöd till miljöövervakning av områden som kan vara svåra att övervaka på annat sätt.

– Vårt team har bred och betydelsefull kompetens, och med förenade krafter är vi fast beslutna att hjälpa till att fixa planeten. Vi kommer att samarbeta med den globala rymdsektorn, som jag haft glädjen att få arbeta med under de senaste 20 åren. Tillsammans kan vi öppna dolda dörrar till rymddesign och rymdteknik, och implementera lösningar som kommer att gynna vår planet, säger Cecilia Hertz, grundare av I.S.A.A.C.

I.S.A.A.C. kommer i nära samarbete med ESA (European Space Agency) att identifiera rymdteknik som möter företags, myndigheters och organisationers innovationsutmaningar samt bidrar till utveckling samt skapar nya affärer.

– Inte sedan den digitala revolutionen i början av 1990-talet har jag känt att det håller på att hända något som kommer förändra sättet vi alla lever på. Vi kan putta den här planeten framför oss, i rätt riktning, med hjälp av den enorma hjärnkraft som läggs på att utforska rymden, säger Mattias Hansson, VD och grundare av I.S.A.A.C.

Några av I.S.A.A.C.s första kunder är Jernkontoret, den svenska järn- och stålindustrins branschorganisation, fastighetsinvesteraren NREP, samt partnern The New Division, kommunikationsbyrån som leds av Jakob Trollbäck (som även bl.a. står bakom den världsberömda designen av FN:s globala hållbarhetsmål).

Det nya rymdföretaget samarbetar med världsauktoriteten Magnus Penker, grundare av Innovation 360 Group, hedersprofessor och författare till verk som toppat listor hos bl.a. USA Today och Wall Street Journal. Magnus Penker hjälper I.S.A.A.C. implementera rymdkunskap hos företag, för att öka affärseffektiviteten på jorden. Parallellt med redan aktiverade kunder kommer I.S.A.A.C. att utveckla sin process med hjälp av AI och ny teknik.

Rymdindustrin växer kraftigt internationellt. Morgan Stanley estimerar att den globala rymdindustrin kommer att omsätta en (1) trillion US dollar, eller mer, år 2040. En massiv uppgång från dagens redan höga nivåer.

Kort om grundarna

Christer Fuglesang är docent i partikelfysik och är Sveriges första astronaut. Han blev uttagen i ESA-grupp 2 1992 och den 9 december 2006 blev Fuglesang den förste svensken i rymden efter en lyckad start från Kennedy Space Center i Florida. 2009 deltog Christer Fuglesang i en andra rymdfärjeuppskjutning. Han förordnades 2006 som affilierad professor vid Kungliga Tekniska högskolan, KTH. Hedersdoktor vid Umeå universitet, och vid universitetet i Nova Gorica, Slovenien. Belönades 2007 med NASA:s Space Flight Medal och 2007 H.M. Konungens medalj.

Mattias Hansson är entreprenör och styrelsearbetare. Han började sin bana som journalist. Hansson har varit chefredaktör på Nöjesguiden och tidningen Z. Därpå var han chefredaktör och byggde upp första stora svenska webbportalen Torget. Mattias Hansson har även arbetat som redaktionschefSveriges Radio P3, och som vd/delägare på Hyper Island. Han byggde och startade ABBA The Museum där han var VD och delägare. Mattias Hansson arbetar i ett antal styrelser, bland annat Utbildningsradion (UR), Junibacken och Kungliga Musikhögskolan.

Cecilia Hertz är industridesigner med rymden som unik nisch. 2001 startade Cecilia Hertz Sveriges första rymddesignföretag Umbilical Design. Bolaget är ett av 16 Space Broker-företag i Europa som är kontrakterade av ESA. Företagets huvudsakliga verksamhet är att överföra rymdteknik, material och koncept till vardagen här på jorden för att skapa ett mer hållbart samhälle. Cecilia är författare till boken: "Rymden och allt den har att lära oss".

För mer information vänligen kontakta:

Cecilia Hertz, grundare, Phone +46(0)70-5754651 E-mail: cecilia@i-s-a-a-c.com

Mattias Hansson, VD och grundare, Phone: +46(0)735-000001 E-mail: mattias@i-s-a-a-c.com

Regions

Umbilical Design AB was founded in 2001 by industrial designer Cecilia Hertz, and since its inception has worked with NASA and the European Space Agency (ESA) on design for the space industry. Umbilical Design has also been successful in showing how design, technology and material from the space industry can be transferred to Swedish enterprise and society. Since the last 15 years Umbilical Design has been appointed as ESA innovation partner. Umbilical Design oversees transfer of technology from the space sector to Swedish industry with the overarching objective to stimulate business opportunities by exploiting the materials knowledge, methods and approaches of the space sector. Our main focus is to commercialize space technologies for a sustainable earth. Umbilical Design is a proud winner of 2016 Red Herring Top 100 Europe. www.umbilicaldesign.se

Cecilia Hertz

Press contact Managing Director Managing Director and founder of Umbilical Design +46 (0)70 575 46 51

Space design and space technology transfer

Umbilical Design AB was founded in 2001 by industrial designer Cecilia Hertz, and since its inception has worked with NASA and the European Space Agency (ESA) on design for the space industry. Umbilical Design has also been successful in showing how design, technology and material from the space industry can be transferred to Swedish enterprise and society. During 15 years Umbilical Design has been appointed as ESA innovation partner. Umbilical Design oversees transfer of technology from the space sector to Swedish industry with the overarching objective to stimulate business opportunities by exploiting the materials knowledge, methods and approaches of the space sector. Our main focus is to commercialize space technologies for a sustainable earth. Umbilical Design is a proud winner of 2016 Red Herring Top 100 Europe. www.umbilicaldesign.se