Sommar vid Umeå Energicentrum

Händelserik säsongsstart på Umeå Energicentrum

Fredag 16 juni slår Umeå Energicentrum upp portarna till en säsong fylld av både nyheter och gamla favoriter för hela familjen. Några nyheter för sommaren är konstvernissage, invigning av ett nytt växthus för återbruk och nya experiment att upptäcka.

-Vi har ett fantastiskt program med aktiviteter hela sommaren, säger Katarina Lindgren Weibring, verksamhetsansvarig på Umeå Energicentrum.

Umeå Energicentrum är ett av regionens mest populära besöksmål och lockar varje sommar tiotusentals besökare. Fredag 16 juni är det äntligen dags för säsongsöppning, med en rad nyheter på plats, bland annat konstvernissage, invigning av det nya Växthuset som i sommar ska ge plats för återbruk och en uppdaterad experimentverkstad som tagits fram i samarbete med studenter från Umeå universitet.

-Det blir en sommar fylld av evenemang och aktiviteter, här finns verkligen något för alla, säger Katarina Lindgren Weibring, verksamhetsansvarig på Umeå Energicentrum.

På invigningsdagen den 16 juni finns studenter från Midgårdsskolan på plats klockan 14-15 för vernissage av den nya konstutställningen på temat ”Vad betyder Umeå för dig?”.

-I anslutning till utställningen kan besökare själva skapa konstverk på temat. Utställningen och skapandeverkstaden kommer att vara öppen hela sommaren, berättar Katarina Lindgren Weibring.

På plats under invigningsdagen finns även studenter från Umeå universitet som tagit fram sommarens nya experiment till Experimentverkstaden. En annan av säsongens nyheter är Växthuset, där barn kan lämna leksaker de inte längre använder, och kanske hitta en ny favorit, berättar Katarina Lindgren Weibring.

-Det är ett kul och pedagogiskt sätt att lära barn om cirkulär ekonomi och återbruk.

Precis som tidigare säsonger finns dessutom ett stort utbud av aktiviteter, med lekpark, linbana, elbilsbana, guidade turer i det gamla vattenkraftverket, spel och experiment. Med Skoj på hoj förvandlas cykelturen till Umeå Energicentrum till en spännande orienteringsutmaning längs Umeälvens cykelstråk, och mellan vecka 26–32 erbjuder IKSU utomhusgympa. Senare i sommar är en riktig favorit tillbaka, hållbarhetsloppis den 19 augusti:

-Hållbarhetsloppisen lockar väldigt många besökare och försäljare. I år bjuder Umeå Energi på anmälningsavgiften – så passa på att boka in er till den, tipsar Katarina Lindgren Weibring.

En annan favorit bland Umeåbor är Midsommarfirandet på Umeå Energicentrum, och precis som tidigare år välkomnas alla till firande i det gröna den 23 juni mellan 12:00–15:00. Programmet kommer att läggas upp på Umeå Energis webbsida.

Tre datum att ha koll på vid Umeå Energicentrum:

16/6 Säsongsöppning kl 10-17

Säsongsstart på Umeå Energicentrum med konstvernissage, ny experimentverkstad och invigning av Växthuset. Vernissage i Cementboden kl 14-15 med konstnärer från Midgårdsskolans estetiska program på plats för att visa upp sina alster. I Experimentverkstaden finns studenter från Umeå universitet på plats för att visa årets nya teknikexperiment.

23/6 Midsommarfirande

Umeå Energicentrums traditionella Midsommarfirande är tillbaka. Mat, musik och lek från 12:00–15:00.

19/8 Hållbarhetsloppis

Från 10:00–14:00 har du möjligheten att fynda begagnad inredning, kläder och leksaker – eller varför inte boka plats och rensa förrådet själv? Kostnadsfritt att delta. Försäljare tar med eget bord.

Regioner

Umeå Energi är ett energibolag och en samhällsaktör som i nära samarbete med omvärlden utvecklar och levererar hållbara energi- och kommunikationslösningar. Vår vision är en enklare vardag för våra kunder och en hållbar framtid för regionen. Vi omsätter ca 1,4 miljarder kronor, har drygt 400 medarbetare och är både miljö- och arbetsmiljöcertifierade.

Olov Hjärtström Baudin

Presskontakt Presskontakt Media, PR och Public Affairs 076-353 54 40 Umeå Energis webbplats

Välkommen till Umeå Energi!

Umeå Energi är ett energibolag och en samhällsaktör som i nära samarbete med omvärlden utvecklar och levererar hållbara energi- och kommunikationslösningar. Vår vision är en enklare vardag för våra kunder och en hållbar framtid för regionen. Vi omsätter cirka 1,4 miljarder kronor, har drygt 400 medarbetare och är både miljö- och arbetsmiljöcertifierade.

Umeå Energi
        903 25 UMEÅ