Umeå Energi investerar i Umeås infrastruktur - här gräver vi i sommar

Umeå Energi investerar i Umeås infrastruktur - här gräver vi i sommar

Umeå Energi investerar cirka 110 miljoner årligen i Umeås nät. Just nu pågår större arbeten med IKEA-bygget, Kulturväven, nyanslutningar och underhåll av befintliga nät.
– Vårt arbete säkrar dagens och framtidens leveranser av bredband, värme och el till Umeåborna, säger Göran Ernstson, vd på Umeå Energi.

Umeå Energi arbetar ständigt för att förbättra sina nät. Fjärrvärmeledningar förnyas, vägbelysning byts ut, luftledningar för el grävs ned, en mängd nya kunder ansluts till bredbandsnätet och nya ledningar för värme och bredband dras i samband med att vägar byggs om.

– Till exempel bygger vi i sommar elstationer och elnät till IKEA-bygget samt nya elledningar till den elstation vi byggt vid Kulturväven. Det händer mycket i Umeå och det är spännande att vara med och utveckla staden och regionen, säger Göran Ernstson.

Under sommaren och hösten blir det mycket arbete med nyanslutningar av värme, el och bredband för nya bostadsområden, men även underhållsarbeten av befintliga nät.

– Vi kommer att synas lite varstans i sommar, säger Göran Ernstson.

Göran Ernstson, vd Umeå Energi 070-650 13 97

Johanna Mattsson, pressansvarig Umeå Energi 070-633 17 07

Regioner

Umeå Energi är en väl sammanhållen energi- och kommunikationskoncern. Vår vision är en enklare vardag för våra kunder och en hållbar framtid för alla. Vi erbjuder 100 % förnybar el samt fjärrvärme och fjärrkyla. Vårt stadsnät ume.net är ett av västvärldens snabbaste och har gjort Umeå till en av världens mest uppkopplade städer. Vi är en ambitiös organisation med högt ställda visioner och mål. Vi omsätter 1,6 miljarder kronor, har drygt 350 medarbetare och är både miljö- och arbetsmiljöcertifierade.

umeaenergi.se

Helena Ahlgren

Presskontakt Pressansvarig, Kommunikationsstrateg 073-072 10 44

Välkommen till Umeå Energi!

Umeå Energi är ett energibolag och en samhällsaktör som i nära samarbete med omvärlden utvecklar och levererar hållbara energi- och kommunikationslösningar. Vår vision är en enklare vardag för våra kunder och en hållbar framtid för regionen. Vi omsätter ca 1,4 miljarder kronor, har drygt 400 medarbetare och är både miljö- och arbetsmiljöcertifierade.

Umeå Energi
903 25 UMEÅ