Lisandro Bernard och Tobias Tovedal.

Nya affärscoacher förstärker Umeå Biotech Incubator

Umeå Biotech Incubator förstärker nu teamet med två nya affärscoacher – Lisandro Bernardo och Tobias Tovedal.

– Behovet av affärsstöd är stort, både i tidiga och sena faser. Vi är jätteglada över att ha knutit dessa två stjärnor till oss, säger Jennie Ekbeck, vd på Umeå Biotech Incubator.

Både Lisandro Bernardo och Tobias Tovedal ska jobba som affärscoacher i inkubatorprocessens tidiga faser. Det innebär att Umeå Biotech Incubator nu har tre affärscoacher i de tidiga stadierna och två i de senare, när casen har utvecklats vidare.

– Det känns roligt att vara del av en så driven organisation som har laserfokus på att bygga framgångsrika tillväxtbolag. Jag ser fram emot att få vara med och utveckla verksamheten och alla case, säger Tobias Tovedal.

Han kommer närmast från Institutionen för Datavetenskap vid Umeå universitet, där han de senaste fyra åren har arbetat med att bygga tillämpade forskningsprojekt i samverkan med Luleå Tekniska Universitet och svensk basindustri.

– Innan det arbetade jag som ledare för ett projekt här på Umeå Biotech Incubator, som jag hoppade på efter jag tagit min examen i Teknisk fysik. Jag känner till verksamheten och vet sedan tidigare att jag trivs här. För egen del tror jag att jag kommer att kunna bidra mest med mitt kunnande inom medicinsk teknik och beräkningsintensiva analysmetoder, säger Tobias Tovedal.

Lisandro Bernardo är disputerad molekylärbiolog vid Umeå universitet. Efter några år inom tillämpad forskning inom diabetes bytte han spår till den gröna ekonomin – ett bioraffinaderi – där hans roll var att driva utvecklingsprojekt och affärsutveckling med målet att ta fram en rad nya processer och lösningar för omvandling av biomassa till gröna produkter. Detta tillsammans med partners inom skogs- och kemiindustrin, olika myndigheter och akademin.

De senaste åren har han jobbat som affärscoach vid Innovationskontoret och Umeå universitet holding.

– Där var min roll att stötta forskare att utveckla den kommersiella potentialen i deras tillämpade forskningsresultat. Det är viktigt att kunna förstå casens drivkrafter och utmaningar för att kunna guida och stötta dem på bästa sätt under resans gång, säger Lisandro Bernardo.

Umeå Biotech Incubator är kända i Sverige och internationellt för sin förmåga att hjälpa nya och existerande life science bolag att etableras och växa. Bland annat har inkubatorn listats som den mest innovativa inkubatorn i Europa inom life science.

– Trots att jag inte har gjort den här typen av resa själv – från idé till bolag – har jag under mitt arbetsliv jobbat med innovationsutveckling och affärsutveckling inom olika branscher. Det har gett mig en övergripande förståelse ur olika aspekter – vad måste klaffa eller undvikas och vad måste omvandlas från utmaning till möjligheter för att kunna driva en idé mot kommersialisering? Det känns väldigt kul för mig att få vara med och bidra till det tillsammans med teamet på UBI.

Jennie Ekbeck menar att UBI breddar sin kompetens tack vare rekryteringen av Lisandro Bernardo och Tobias Tovedal.

– Nu kan vi coacha bolag i alltifrån digital hälsa till läkemedelsutveckling. Vi har rekryterat Lisandro och Tobias för att möta framtidens life science innovationer. Och trycket är högt. Vi märker att många vill in i inkubatorn, våra tillväxtlokaler är i princip fulla och trycket på labblokaler i hela Umeå är massivt. Life science är verkligen en bransch som växer i regionen – och det är viktigt. Ju fler arbetstillfällen och branscher vi kan erbjuda, desto fler vill flytta hit, säger hon.

Jennie Ekbeck fortsätter:

– Vi jobbar hela tiden med att slipa teamet på UBI. Med Lisandro och Tobias har två viktiga pusselbitar fallit på plats. Nu satsar vi stenhårt 2022!

För mer information, kontakta:

Jennie Ekbeck, CEO of Umeå Biotech Incubator

+46 90-15 49 77