Helén Fält och Fredrik Almqvist, QureTech Bio.

QureTech Bio rekryterar ny vd – satsar framåt

Nu får Umeåbolaget QureTech Bio en ny tf vd. In på posten kliver Helén Fält, som därmed ersätter Fredrik Almqvist.

– Vi har just säkrat en investering och därför är det perfekt läge för Helén att komma in och utveckla vår affärskompetens, säger Fredrik Almqvist.

Nyligen gick investeraren Nascent Invest in i Umeåbaserade QureTech Bio via en riktad nyemission. Mångmiljoninvesteringen är viktig och innebär en långsiktig trygghet för Umeåbolaget som söker nya lösningar i kampen mot antibiotikaresistenta bakterier. Totalt investerades 14,4 miljoner kronor i bolaget av Nascent Invest, den tidigare delägaren Nordiska Centrumhus och andra befintliga ägare.

Nu får bolaget en ny tf vd – Helén Fält – som ska driva utvecklingen vidare. Hon har varit QureTech Bios affärscoach på Umeå Biotech Incubator och tillträder i mitten av januari. Då ersätter hon Fredrik Almqvist, som är en av grundarna till QureTech Bio.

– Vi är övertygade om att Helén är perfekt för oss när vi nu kommer in i nästa steg, alltså affärs- och företagsutveckling. Med sin breda kompetens och nätverk inom biotechindustrin kommer hon att vara en viktig spelare, säger Fredrik Almqvist.

Helén Fält har tidigare jobbat inom bioteknikindustrin med forskning och utveckling samt kontraktstillverkning för läkemedel, men också med kliniska studier inom Region Västerbotten.

– Jag har jobbat i den här branschen i hela mitt yrkesliv på olika arbetsplatser och positioner. Jag har även forskarbakgrund, vilket gör att jag vet vad som krävs för att bolaget ska lyckas, men också att jag förstår de förutsättningar som grundare, ägare och medarbetare har, säger Helén Fält.

Från och med nu kommer hon att dela sin arbetstid och fungera som tf vd på QureTech Bio på halvtid och fortsätta som affärscoach på Umeå Biotech Incubator resterande tid.

– På UBI har jag jobbat med alla faser av utveckling av startups och har på senare år jobbat mycket med finansiering och tillväxt, suttit som adjungerad styrelseledamot i flera av våra startups och jag har ett brett kontaktnät. Jag gillar att jobba i team mot gemensamma mål och hoppas kunna bidra med min kunskap, positiva inställning och driv. Jag ser fram emot samarbetet och hoppas kunna växa in i rollen och utvecklas tillsammans med bolaget.

– Jag ser det som positivt att Helén har varit vår affärscoach. Hon känner till bolaget och har delvis varit med och byggt upp det, så hon kan dra igång arbetet utan någon inlärningsfas, säger Fredrik Almqvist.

När Helén Fält får uppgiften att leda bolaget ska istället Fredrik Almqvist fokusera på forskningsfrågorna i en ny roll som Research Director, forskningsansvarig.

– Det här gör att vi optimerar allas kompetens, säger Helén Fält.

Bakterier som tål antibiotika är ett växande problem och får till följd att mediciner blir verkningslösa. QureTech Bio utvecklar nya läkemedel som antingen förstärker effekten av befintliga antibiotika eller avväpnar bakterier istället för att döda dem, vilket minskar resistensutveckling.

–Nyligen fick QureTech Bio ett preliminärt godkännande av en patentansökan i USA för en av sina läkemedelskandidater. Den kan förhoppningsvis användas för behandling av tuberkulos i framtiden. USA är en nyckelmarknad för oss, så vi är inne i ett väldigt spännande skede, säger Helén Fält.

För mer information kontakta:

Helén Fält, CEO QureTech Bio
helen.falt@quretech.com
+46 73-822 70 18

Fredrik Almqvist, PhD
QureTech Bio Co-Founder and Research director
fredrik.almqvist@quretech.com
+46 70-397 90 97

Om QureTech Bio:

QureTech Bio is a Swedish pharmaceutical development company that addresses a significant medical need by developing a new class of antibacterial agents that target antimicrobial resistance. QureTech Bio’s vision is to develop first-line medicines to combat infectious diseases and the occurrence of antibiotic resistance, establishing itself as a leading pharmaceutical discovery company in its field.