2019 började SweTree bygga pilotanläggningen i Umeå för utveckling av automatiserad produktion av SE-plantor. "Nu är vi i slutfasen av piloten och har börjat med fabriksförberedelser", säger vd Christofer Rhén.

SweTree Technologies nyanställer för att att slutföra unikt pilotprojekt

SweTree Technologies expanderar. Nu söker företaget två nya medarbetare för att slutföra den världsunika piloten för industriell produktion av granplantor med SE-teknik.
– 2025 är planen att börja bygga en fullskalig fabrik som kan producera 20 miljoner plantor per år och nu stärker vi vårt team så vi är redo för nästa steg, säger Umeåbolagets vd, Christofer Rhén.

SweTree Technologies är ett innovations- och utvecklingsföretag inom bioteknologi som utvecklar framtidens träd. Detta gör man genom att ta fram och tillhandahålla biologiska teknologier och produkter utformade för att förbättra produktiviteten och prestandan hos träd liksom trä-egenskaper för skogsbruk, fiber- och biomassarelaterade industrier.

2019 började pilotanläggningen byggas i Umeå för utveckling av automatiserad produktion av SE-plantor. Genom användandet av SE (Somatisk Embryogenes) kan ett enskilt frö ge upphov till en mängd embryon som sedan odlas till nya plantor. Målsättningen med pilotprojektet är att 2025 ta beslut om och börja bygga en storskalig, industriell plantproduktionsanläggning.

SweTree producerar i dag cirka 100 000 plantor per år på pilotanläggningen i Umeå – i den planerade fabriken ska 20 miljoner plantor per år produceras.

– Vi har utvecklat det här under en lång tid och skalan vi gör det i är världsunik. Vi är i en väldigt spännande fas då vi nu är i slutändan av piloten och har börjat med fabriksförberedelser. Därför söker vi nu en senior forskare inom SE samt en lab/forskningsingenjör till vårt team, berättar Christofer Rhén.

SweTree driver projektet tillsammans med skogsbolagen Stora Enso, Sveaskog, Södra och Holmen. Planen är att skogsbolagen kommer att äga den första fabriken gemensamt och bestämma var den nya fabriken kommer att ligga.

– Fabriken ska serva hela Sverige så det handlar om att hitta en logistiskt smart placering, konstaterar Christofer.

Det nuvarande projektet rör granplantor. SweTree, som grundades 1999 och har sitt huvudsäte i Umeå, kommer framöver att fortsätta utveckla processen för andra trädslag, både i Norden och globalt.

– Vi vill bygga vidare från den grund vi har i dag och målet är att kommersialisera detta globalt. Vi har kontakt med skogsindustrin runtom i världen men givetvis vill vi först få till en stor och bra referensanläggning i Sverige, avslutar Christofer Rhén.