Joakim Vickman, ny på UmanDiagnostics.

UmanDiagnostics anställer fler – ska klara förväntade orderingångar

Life scienceföretaget UmanDiagnostics köptes upp av amerikanska storbolaget Quanterix för 22,5 miljoner dollar i somras. Nu anställer man ytterligare i Umeå för att klara orderingångarna som förväntas öka.

– Vi fortsätter att satsa och har goda förhoppningar att gå stärkta ur coronakrisen, trots att ovissheten är stor i många branscher, säger Niklas Norgren, vd på UmanDiagnostics.

I slutet av juni gick UmanDiagnostics ihop med sin största kund och partner – det amerikanska storbolaget Quanterix – och i november skrev man ett licens- och leveransavtal med den globala jätten Siemens Healthineers.

–Vi jobbar för att patienter med neurologiska sjukdomar ska få bättre levnadsförhållanden. Tack vare våra nya samarbeten når vi ut bredare globalt, säger Niklas Norgren.

Nu har UmanDiagnostics anställt ytterligare en medarbetare till kontoret i Umeå. Han heter Joakim Vickman och kommer närmast från Swetree Technologies.

– Vi är glada över att ha honom på plats. Det utvecklar vårt team och gör oss redo inför ökade orderingångar, säger Niklas Norgren.

Joakim Vickman får titeln Production Technician och ska jobba med produktion.

– Det här känns väldigt utvecklande och roligt. Jag tror jag kan bidra med stort engagemang och viss erfarenhet från tidigare verksamheter. Jag ser fram emot att vara en del av bolagets utveckling, säger Joakim Vickman.

UmanDiagnostics sitter på Umeå Biotech Incubator och grundades 2006 av Niklas Norgren och Torgny Stigbrand. Sedan dess har de arbetat med nervskademarkören och proteinet NF-light. NF-Light finns i nervcellerna och om nerverna blir skadade, på grund av ett trauma eller en neurologisk sjukdom, så läcker proteinet ut i cellernas omgivning. Tack vare UmanDiagnostics nervmarkör kan man med ett enkelt blodprov mäta hur mycket av NF-light-proteinet som läckt ut, vilket ger en fingervisning om hur stor skadan är.

– När vi gick ihop med Quanterix fick vi tillgång till deras marknads- och säljavdelning. Det har gett oss ett stort uppsving. Vi har starka ägare i ryggen, vilket tryggar vår fortsatta närvaro i Umeå, säger Niklas Norgren.

I dag är UmanDiagnostics nio anställda i Umeå. På Umeågalan den 7 november 2019 tilldelades bolaget två priser – Årets Teknikpris och Årets Avknoppningsföretag.

För mer information kontakta:

Niklas Norgren, CEO at UmanDiagnostics
niklas.norgren@umandiagnostics.se

About UmanDiagnostics:

UmanDiagnostics is committed to delivering fast and accurate diagnosis of neurological diseases. The company develops and markets valuable tools for early detection of diseases, measuring treatment efficacy and monitoring of disease progression. The company was founded in 2006 and since then has focussed on diseases affecting white matter such as Multiple Sclerosis, Alzheimer's Disease and Amyotrophic Lateral Sclerosis.