Första in i Umeå BSKT

Umeå BSKT har klart med första nyförvärvet för säsongen. Daniel Eliasson ansluter till laget genom ett samarbete med byggföretaget Faradium.

– Daniel är ett hårt arbetande spelare som har varit med i toppen av Svensk Basket i många år. Han är en skarp skytt med ett mycket högprocentigt skott, precis vad vi behöver, säger säger Umeå-coachen Jesper Gustavsson.

Eliasson som är känd för sitt snabba skott ansluter till Umeå BSKT för sin sjunde säsong i högsta serien. Han skjuter i snitt 33% från trepoängslinjen och lägg därtill ett försvar som gör honom till ett hot på båda sidorna av planen lyder utlåtandena.

– Umeå är en klubb som tagit steg framåt varje säsong och det är alltid kul att komma till en sån klubb. Men framförallt så kommer man ju närmare Sockenträsk så nu är det bara 40 mil kvar hem!, säger Daniel Eliasson.

Daniel Eliasson, 25 år, är född och uppvuxen i Sockenträsk i Norrbotten med Kalix Basket som moderklubb. Han mäter 191 centimeter över havet och kan spela både som shooting guard och small forward. På meritlistan har 25 åringen samlat på sig spel med U20-landslaget samt spel i Universiaden. De två senaste säsongerna har Daniel spelat med Nässjö Basket där han senaste säsongen spelade 12 min/match och snittade på det sex poäng, en retur och 0,5 assists. Han har bland annat har varit med och tagit klubben till kvartsfinal. Tidigare har han spelat fyra ligasäsonger med Sundsvall Dragons.

– Daniel är känd för att träna mer och hårdare än andra. Han är en norrländsk krigare, en kille som aldrig ger upp oavsett vad som händer, säger sportchef Luca Romano när har beskriver Daniel Eliasson.

Daniel har vid sidan av basketkarriären hela tiden arbetat som snickare, en kombination som är krävande och stimulerande för Daniel.

– Jag är glad att det gick så bra att hitta en lösning där jag kan kombinera min basketkarriär med mitt jobb. och det känns riktigt bra att återvända till Faradium Bygg, de arbetade jag för i Sundsvall så de känner mig och förutsättningarna med basketen, säger Daniel Eliasson.

Målsättningen för säsongen är glasklar för Daniel.

– Umeå har stadigt gått till slutspel och gjort det bra i kvartsfinalerna men i år är det dags för en semifinal! avslutar Daniel Eliasson.

Kontaktpersoner UMEÅ BSKT:

Sportchef, Luca Romano: 070-230 02 53, luca@umeabskt.se

Coach, Jesper Gustavsson: 070-281 33 99, jesper@umeabskt.se

Daniel Eliasson

Position: Shooting guard Längd: 191 cm
Senaste lag: KFUM Nässjö Basket Vikt: 90 kg
Moderklubb: Kalix Basket Wingspan: 190 cm
Hemort: Sockenträsk Födelseår: 1992

Bild för publicering finns här

Statistik

BASKETLIGAN HERR

• umeå bskt
  • nyförvärv

KFUM UMEÅ BSKT bildades i februari 2014, men är sprungen ur samarbetsföreningen KFUM Umeå med 1500 medlemmar och 15 heltidsanställda. Umeå BSKT och KFUM Umeå har ett nära samarbete i ungdoms- och utvecklingsfrågor.

Det var under KFUM Umeås flagg som laget i maj 2012 tog steget upp till Basketettan för att två år senare ta nästa steg till Sveriges högsta serie Svenska Basketligan - SBL. En serie där endast ett Umeålag tidigare spelat (Umeå Nordics 1998-99)

Umeå BSKT är en ideell förening, och kansliet finns på Umeå Energi Arena, Gammliavägen 5, Umeå.

Michael Jalmby

Presskontakt Ordförande 070-639 72 39