Umeå BSKT har signat säsongens första amerikan.

Devon Williams är klar för spel med Umeå Basket.

– Jag har verkligen fjärilar i magen! Nu kommer jag att få uppfylla min barndomsdröm att spela som proffs utomlands. Jag är så tacksam och ödmjuk för att jag får möjligheten att visa vad jag kan. Det har varit ett break på nästan 3 år sedan jag spelade basket men den som väntar på något gott… säger Umeås nyförvärv Devon Williams.

24 åringen från Dallas, Texas, i USA har spelat collegebasket med New Mexico Lobos vid University of New Mexico mellan 2012-2014. Devon Williams var en av lagets stora talanger. Williams startade 30 av 31 matcher sista säsongen och snittade 6,7 poäng och 3,4 returer per match. Tyvärr satte en skada i upptakten av Devons seniorsäsong stopp för hans collegekarriärer.

– Vi fortsätter jobba för att vara ett snabbt och underhållande lagen i Svenska basketligan. Devon Williams passar väl in i den visionen. Han kom snabbt in i vårt spelsystem och visade hög energi på träningarna. Jag räknar med att han bjuder på samma intensitet och energi matchdagar, säger coach Jesper Gustavsson.

Williams visade upp sig under Umeå BSKT tryout och han imponerade på tränarstaben. Orosmolnet som fanns gällande den gamla skadan är ett minne blott. Williams har undersökts av läkare på Sports Medicin som även har gått igenom hans journaler och gett klartecken till staben.

– Det här är en riktigt bra spelare som aldrig har fått chansen att visa vad han går för. Det känns spännande att se vad han har i sig. Devon har klarat alla tester galant och alla referenser vi har fått stämmer väldigt bra, säger sportchef Luca Romano och fortsätter.

– Vi har skrivit ett 1+1 kontrakt med Devon, helt utan utköpsklausul. Jag gillar inte att håsa spelare, det är onödigt att lägga press som ingen gynnas av, vi kan sammanfatta det hela med att jag gillar vad han har visat på och utanför planen.

Kontaktpersoner UMEÅ BSKT:

Sportchef, Luca Romano: 070-230 02 53
Head coach, Jesper Gustavsson: 070-281 33 99

Bilder för publicering, (Creative Commons) hämtas här

_______________________________________________________________________________

Devon Williams

Position: Forward Längd: 205 cm
College: New Mexico Lobos Vikt: 97 kg
High School: Woodrow Wilson High School Wingspan: 213 cm
Hemstad: Dallas, Texas Födelseår: 1994

Statistik och bakgrund: https://golobos.com/roster.aspx?rp_id=1244

_____________________________________________________

• umeå bskt
  • nyförvärv

KFUM UMEÅ BSKT bildades i februari 2014, men är sprungen ur samarbetsföreningen KFUM Umeå med 1500 medlemmar och 25 heltidsanställda. Umeå BSKT och KFUM Umeå har ett nära samarbete i ungdoms- och utvecklingsfrågor.

Det var under KFUM Umeås flagg som laget i maj 2012 tog steget upp till Basketettan för att två år senare ta nästa steg till Sveriges högsta serie Basketligan Herr. En serie där endast ett Umeålag tidigare spelat (Umeå Nordics 1998-99)

Umeå BSKT är en ideellt baserad förening, och kansliet finns på Umeå Energi Arena, Gammliavägen 5, Umeå.

Michael Jalmby

Presskontakt Ordförande 070-639 72 39