​Fallfrukt – om klass, kön och kampen för överlevnad

Fallfrukt är ett nyskrivet drama om klass, missbruk och tillfrisknande. Föreställningen är en monolog av och med Monica Wilderoth i regi av Martin Rosengardten. 5 - 6 november kommer den till Studion, Umeå Folkets Hus. Monica Wilderoth läser även ur sin nyskrivna bok Fallfrukt och svarar på frågor under Psykeveckan 5 november på Väven i Umeå.

Fallfrukt är en berättelse om en kvinna som trots fosterhem, missbruk hemifrån och eget beroende har lyckats bli nykter, utbildat sig och arbetar vid universitet. Hur är det att leva i ett samhälle och inte riktigt känna sig som människa? Hur svårt är det att komma från en klass – och vilja till en annan – för att överleva? Föreställningen skildrar livet längst ned på botten och behandlar frågan om hur många chanser en människa egentligen ska få.

– Jag har varit intresserad av begreppet att klara sig och vad det är, att klara sig. Jag har tänkt mycket på vad klasstillhörighet är och vad det gör med oss. Vad betyder det att göra en klassresa men att aldrig känna sig riktigt hemma? Att känna att man behöver hävda sig i vissa rum, trots att man blivit inbjuden, säger Monica Wilderoth.

Fallfrukt produceras av Riksteatern i samarbete med Östgötateatern och hade premiär med Östgötateatern våren 2019. Den hyllades av press och beskrevs som genial och en föreställning med stort skådespeleri. Under hösten turnerar den med Riksteatern på 16 orter.

Den 5 - 6 november kommer Fallfrukt till Studion, Umeå Folkets Hus. Föreställningen arrangeras av Umeå Teaterförening och Studieförbundet Vuxenskolan. Läsningen och samtalet med Monica Wilderoth 5 november arrangeras av Umeå Teaterförening och Psykeveckan.

Medverkande

Monica Wilderoth

Av och med Monica Wilderoth
Regi Martin Rosengardten