Isen sjunger när Kraja och Iiris Viljanen kommer till Idun

Julen börjar på riktigt först när Kraja sjungit in den och 18 december sjunger isen medan resten av Idun, Umeå Folkets Hus smälter. "Kraja: Isen Sjunger - en vokal julkonsert i två akter" gästas av ingen mindre än Iiris Viljanen (Vasas flora och fauna, Fylgia Calling) och utlovar trollbindande stämsång när egenskrivna vintersånger varvas med välkända julklassiker.

Vokalgruppen Kraja bjuder här på en helhetsupplevelse med välkända julklassiker blandat med äldre folkliga julsånger såväl som egenskrivna vintersånger. Sångerna framförs a capella i Krajas säregna fyrstämmiga arrangemang som trollbundit publik när och fjärran. Kraja har sjungit tillsammans i 17 år, blivit Grammisnominerade och turnerat flitigt i Sverige, Japan och Tyskland såväl som i många andra europeiska länder. 2016 släpptes vinterskivan Isen sjunger, varpå Krajas uppskattade julkonserter kommit som en naturlig följd.

Gästartist: Iiris Viljanen är enfinlandssvensksångerska, pianist och låtskrivare. Hon har tidigare varit medlem i banden Vasas flora och fauna och Fylgia Calling. 2016 solodebuterade hon med det instrumentala albumet Kiss me, stupid & 7 more solo piano pieces och samma år släpptes även det mer popinfluerade albumet Mercedes.

Hör Kraja sjunga O hela natt på Orionteatern:

Recension ur NSD okt 2017.

Arrangörer: Umeå Teaterförening, Kraja, Bilda, Umeå Folkmusikförening, Humlan