Julfest med Franska Trion

En rödsvart jul med Franska Trion

Kom på julfest med Franska Trion! Juligt och stökigt, med glögg och upp- och nedvända julgranar, blir det när Kulturföreningen Humlan och Umeå Teaterförening avslutar höstsäsongen med en rejäl julfest på Studion, Umeå Folkets Hus 14 december!

FRANSKA TRION
Franska Trion har sedan starten 2002 kommit att bli ett kultförklarat band på den svenska musikscenen. Stilen är svår att beskriva men lätt att tycka om. Någon slags jazzrockblues som inte riktigt passar in i något fack men hör hemma överallt. Frontfiguren Matti Ollikainens innerliga och helt oförställda röst driver fram texter om sorg, extas, mörker och komik, där det banala och allvarliga blir lika angeläget. Rytmerna och rimmen forsar fram och exploderar i liveframträdandena som trion länge uppmärksammats för. På Studion varvas nya låtar med favoriter från 2011 års magiska julskiva "Våra mest älskade julsånger" och ingen kommer att kunna motstå att vaggas in i Trions rödsvarta julstämning.

KUNGENS RIDER FEAT. PSYKKÖREN
Som uppvärmning inför Franska trion inleds kvällen med ett alldeles särskilt samarbete mellan två av Umeås finest musikakter. Det gäller inga mindre än Kungens Rider och Psykkören!

Psykkören har i många år tagit sig an ett brett antal genrer där allt från boyband till soul förgyllts av deras oklanderligt vackra stämsång. Kören startades av psykologstudenter men blev snabbt så populär att den nu ger plats åt alla som gillar att sjunga och ha roligt, och därmed även Umeås egna alt-rockhopp - Kungens Rider. Med svenska texter och dansanta basgångar kännetecknade av ett vemod karaktäristiskt för den kalla och karga staden har Kungens Rider tänt en egen stjärna på den svenska indie-himlen.

Tillsammans har de nu gått ihop för att i ett storslaget manér omsluta er med tonerna av den perfekta balansen av sköra stämmor och distade elgitarrer. Klangfärgen är röd-svart. Tomten är död och återuppstånden. Julen är här.

RIMSTUGA MED TORA & ELVIRA
Umeås käraste komikerduo består av Tora Larsson och Elvira Lander! På vår julfest träder de in för att hjälpa oss med våra klurigaste julklappsrim, kanske kritisera våra tänkta julklappar en aning, och såklart göra det dom kan bäst och mest: bjuda på riktigt bra humor.

• jul
  • musik