Kåldolmar och kalsipper - ösig familjemusikal till Umeå med Norrbottensteatern

Nationalteaterns klassiker Kåldolmar och kalsipper i Norrbottensteaterns bejublade uppsättning kommer till Väven i Umeå 7 mars. En ösig familjemusikal om Yllet, kungarna från Bästerlandet, det kommunistiska spöket och fångarna i gruvan. Nationalteaterns Kåldolmar och Kalsipper är en rockmusikal för hela familjen om vikten att göra motstånd.

Västan om solen och strax norr om Viskafors hittar den lilla flickan Yllet en hundraårig nyfödd gubbe i en korg. Tillsammans ger de sig iväg för att rädda Yllets kompisar som är instängda i en gruva av de elaka kungarna från Bästerlandet.

På vägen möter Yllet och gubben ett kommunistiskt spöke, en tjänare som går baklänges, två clowner och piraten Sjörövar-Jenny som gärna vill hjälpa till. Men kungarna har ett förskräckligt vapen, Lumor som kan förstelna folk.

Norrbottensteatern ger i vår Nationalteaterns antikapitalistiska saga som stor familjemusikal. Nationalteatern, både teatergrupp och rockband, var en viktig del av 1970-talets proggrörelse och en av de ledande krafterna i Tältprojektet. 1976 spelade gruppen in barnskivan Kåldolmar & kalsipper som bygger på flera barnpjäser. Skivan var mycket populär i Sverige under senare delen av 1970-talet. 1980 tog sagan och sångerna - som sedan dess kommit att leva sina egna liv - steget till barn-tv.

Från 6 år.

Av

Nationalteatern, Peter Wahlqvist och Håkan Wennberg med kompositioner av Peter Wahlqvist, Håkan Wennberg, Ulf Dageby, Anders Melander och Hans Mosesson.

Regissör

• Teater

• Umeå

Redan 1934 …

startades Umeå Teaterförening och är därmed en av de första i Sverige. Vi är en del av Riksteatern och arrangerar flertalet av teater- och dansföreställningarna i Umeå, producerar programtidningen Rajden och driver Biljettcentrum. Vi är med våra drygt 1800 medlemmar en av de största teaterföreningarna i Sverige.

Vi har även projektet Fanny Stand Up som syftar till att bygga en stand up-scen i norra Norrland med fokus på jämställdhet, mångfald och kvalitet som både arrangerar nybörjarworkshops och stand up-klubbar i Umeå och resten av norra Norrland.

Stefan Lidström

Presskontakt Producent & webansvarig +46 (0)73 092 82 93