Nybergs mekaniska verkstad kommer till Umeå

Under fyra år, när inbördeskriget rasar i Spanien och tyska soldater rullar genom Sverige, sänker en norrbottnisk sabotageliga 22 fascistiska fartyg runtom i Europa.

Bakom sprängladdningarna finns Edvard Nyberg, en sjöman som återvänt till Kiruna och som rekryteras av kommunister för att tillverka bomber i sin mekaniska verkstad, med dynamit han stulit från sitt arbete på LKAB.

Nybergs mekaniska verkstad utspelar sig under åren 1937-1941 och är ett nyskrivet musikaliskt drama baserat på verkliga händelser. 26 november kommer den till Idun, Umeå Folkets Hus.

En föreställning som har allt: Lokal förankring, baserad på verkliga händelser, med sång, musik, spänning, dramatik, humor och kärlek - NSD

Hänförande. Inte minst för att det baseras på verkliga händelser och en historisk period med bäring på vår samtid - Kuriren

Kompositören Tomas Isacsson har dykt ned i den tidens musik, men kommit upp med något helt eget, influerat av folkmusikens molltoner, konstmusik och Kurt Weills teatermusik - P1 Kultur, SR

Manus, regi, musik, sångtexter, skådespeleri, scenografi och en genommusikalisk ensemble vävs samman till en riktig laginsats av professionalitet och spelglädje - NSD

• umeå folkets hus
  • biljettcentrum
  • musikteater
  • teater
  • idun
  • norrbottensteatern

• Umeå

Redan 1934 …

startades Umeå Teaterförening och är därmed en av de första i Sverige. Vi är en del av Riksteatern och arrangerar flertalet av teater- och dansföreställningarna i Umeå, producerar programtidningen Rajden och driver Biljettcentrum. Vi är med våra drygt 1800 medlemmar en av de största teaterföreningarna i Sverige.

Vi har även projektet Fanny Stand Up som syftar till att bygga en stand up-scen i norra Norrland med fokus på jämställdhet, mångfald och kvalitet som både arrangerar nybörjarworkshops och stand up-klubbar i Umeå och resten av norra Norrland.

Stefan Lidström

Presskontakt Producent & webansvarig +46 (0)73 092 82 93