– Det är ett fint bevis på att vi kan samla tusentals samtidiga personer i vår plattform och att den går att integrera med vanliga biljettplattformar, säger grundaren Anders Gunnarsson.

Coeos teknik bakom digital Littfest-succé

Inkubatorbolaget Coeo stod för tekniken när Littfest hölls digitalt. 2 500 personer tittade live.

Inkubatorbolaget Coeo låg bakom tekniken när litteraturfestivalen Littfest, Sveriges största, arrangerades digitalt. Den innovativa eventplattformen, som gjort succé senaste året, användes för att nå en nationell och internationell publik, sprida litteratursamtal och ta betalt för biljetter. Hittills har 2 500 personer tittat på sändningen och flera hundra personer tittar varje dag i efterhand.

Festivalens koordinator Elenor Nordström är väldigt nöjd.

– Coeo bidrog verkligen med att göra satsningen Littfest-TV till något mer än en ”vanlig” livesändning i sociala medier. Festivalen innehåller många programpunkter under flera dagar, och systemet gjorde det möjligt att enkelt och tydligt presentera innehållet, både live och i efterhand. Coeo möjliggjorde också ett digitalt festivalvimmel som många använde för att skicka chattmeddelanden och starta egna videorum för att titta tillsammans med andra. Mötet, att vara en samlingsplats för litteraturen är viktigt för Littfest, och när vi inte kunde samlas i salongerna på grund av pandemin så var detta ett väldigt fint och uppskattat alternativ, säger Nordström.

Grundaren Anders Gunnarsson säger så här om produktionen.

– Den är ett fint bevis på att vi kan samla tusentals samtidiga personer i vår plattform och att det går att integrera med vanliga biljettplattformar. Vi är väldigt nöjda och njöt själva av innehållet. Vårt fulla fokus är nu på lösningar för tiden efter Covid-19, där man kommer blanda digitalt och fysiskt. Vi har ett gäng superspännande kunder som siktar på lösningar tillsammans med oss till hösten, säger Gunnarsson.

För mer info

Anders Gunnarsson, grundare Coeo Events
anders@coeo.events

Fotograf: Henke Olofsson