Att finnas med på kartan ger en kvalitetsstämpel för nystartade företag och kan öppna dörrar mot investerare och kunder.

Fyra Umeå-startups på lista över Sveriges bästa inom AI

Algoryx, Infobaleen, Prediktera och Shimmercat rankas bland de främsta startupbolagen inom AI i Sverige. Alla fyra har fått affärsstöd från inkubatorn Uminova Innovation.

Rankningen har gjorts som en del av Swedish AI startup landscape map, sammanställd av organisationerna AI Sweden, Ignite Sweden och RISE. Kartan är en del av ett pågående europeiskt initiativ för att lyfta fram några av de mest lovande startupbolagen inom AI i varje land. Startups har, enligt organisationerna, en viktig roll för att skapa innovation och tillväxt. Det är därför man kartlägger de bästa startups som kan hjälpa till att påskynda och bidra till tillämpningen av AI i Sverige. Att finnas med på kartan ger en kvalitetsstämpel för nystartade bolag.

Inkubator med AI-tradition

- Det är fantastiskt roligt att fyra av våra skickliga alumner blir uppmärksammade. AI är hett och en av de starkaste drivkrafterna till den digitala transformation i samhället. I vår inkubator har vi lång erfarenhet av att hjälpa entreprenörer och innovatörer att utveckla affärsidéer inom just AI. Som techinkubator är det ett av våra viktigaste områden. Vi satsar också stort på att matcha ihop startups med industri och storbolag som behöver innovativa AI-lösningar för att vara i framkant, säger Nils-Olof Forsgren, vd på Uminova Innovation.

Han vill också lyfta fram Umeå universitet som en viktig aktör bakom Umeås starka position.
- Universitetet har högklassiga utbildningar och forskning inom datavetenskap och AI. Man har också intressant forskning inom etisk AI vilket kommer bli ännu viktigare i framtiden då all framväxande teknik måste ha metoder för att utvecklas på ett ansvarsfullt sätt.