Vd Eva Samuelsson, Emma Nyström, Ina Asklund och Malin Sjöström utgör tillsammans med försäljnings- och affärsutvecklingschefen Fredrik Jonsson team eContinence.

Lansering av unik app – hjälper mot inkontinens

Nu lanserar bolaget eContinence appen Tät, som hjälper kvinnor världen över att motverka inkontinens. Appen har tagits fram av forskande läkare och är CE-märkt.

– Vi vet att många inte söker hjälp – det kan kännas pinsamt och ibland vet man inte att det finns hjälp att få. Med stöd av appen kan läckaget minska och livskvaliteten öka, säger Eva Samuelsson, vd på eContinence.

Urinläckage är ett väldigt vanligt problem, speciellt hos kvinnor. Ungefär var fjärde kvinna har besvär och vanligast är läckage i samband med hosta, hopp eller ansträngning. Men det drabbar även män, runt var åttonde man har läckage och totalt är det miljontals människor i världen som begränsar sitt liv på grund av inkontinens.

– Självbehandling är väldigt uppskattat när det gäller den här typen av problem. Fortfarande kan det ses som pinsamt och dessutom är vården väldigt ojämn i landet, säger Eva Samuelsson.

Hon har länge forskat om urinläckage och 2008 startade hon forskningsprojektet Tät.nu vid Umeå universitet. Appen som skapades i projektet har hittills använts av 250 000 kvinnor och finansierats av forskningsmedel. Nu är projektet avslutat, men appen lever kvar. Den har fått nytt innehåll och nya funktioner och har lanserats på nytt i en gratis- och en premiumversion.

– Vi är otroligt stolta! Antalet nedladdningar har ökat rejält och appen ligger bra till på App Stores rankinglista över medicinska appar, säger Eva Samuelsson.

I appen får du träningsprogram med olika övningar, påminnelser om träning samt statistik och feedback. Programmen kan också användas till bäckenbottenträning hos gravida och nyblivna mammor.

– Vi vill att alla ska få tillgång till en enkel och effektiv behandling mot urinläckage – det kan göra hela livet bättre, säger Eva Samuelsson.

Tät finns nu i de nordiska länderna, i Tyskland, Österrike och Spanien. Men arbete pågår med att översätta och anpassa för att kunna lansera appen i fler länder.

– Vår målsättning är att Tät ska finnas med i nationella rekommendationer inom hälso- och sjukvården i flera länder. Vi arbetar även för en version som ska rikta sig direkt till organisationer som sedan i sin tur kan erbjuda den till sina kunder. Vi har mycket spännande framför oss, säger Eva Samuelsson.

Som första app i världen med visad effekt för behandling av urinläckage är Tät CE-märkt, vilket innebär att appen har en visad klinisk nytta och att den uppfyller alla krav på säkerhet och prestanda som ställs av regelverket för medicintekniska produkter.

– Det är tryggt för användarna att veta och viktigt för hälso- och sjukvården när de ska rekommendera appar till sina patienter, säger Eva Samuelsson.

Och appen fungerar – det är visat i flera studier och i två doktorsavhandlingar. Kvinnor som besvärades av urinläckage i samband med ansträngning och använde appen minskade sitt läckage och fick en ökad livskvalitet i jämförelse med kontrollgruppen. Förbättringen höll dessutom i sig vid uppföljning efter två år.

– Förbättringen blev större ju oftare kvinnorna använde appen och ju oftare de tränade. Det kan ofta vara svårt att veta hur övningar ska göras. Tät innehåller noggranna beskrivningar och grafiska illustrationer som stöd, det är uppskattat. Vi tycker inte att någon ska behöva begränsa sitt liv på grund av urinläckage – appen kan vara en bra start! säger Eva Samuelsson.

Fakta

eContinence grundades år 2021 av Eva Samuelsson och tre andra läkare och forskare inom projektet: Ina Asklund, Emma Nyström och Malin Sjöström. Sedan år 2022 är även affärsutvecklaren Fredrik Jonsson delägare. Mer info på www.econtinence.app
Bolaget får affärsstöd från tech-inkubatorn Uminova Innovation i Umeå.

Eva Samuelsson, vd
eva.samuelsson@econtinence.com