​Nya verktyget Link skyndar på digitaliseringen av revisionsbranschen

​Nya verktyget Link skyndar på digitaliseringen av revisionsbranschen

Senseworks är ett Umeåbaserat IT-startup som vill digitalisera revisionsbranschen. Bolaget har utvecklat en första version av det digitala verktyget Link som med automatik sammanställer komplexa redovisningsdata till lättöverskådliga rapporter.

- Revisionsbranschen är en bransch som vi vet har mycket att vinna på att ta nästa steg i digitaliseringen. Revisorer och rådgivare lägger fortfarande väldigt mycket tid på att manuellt hantera stora mängder data. Det tar onödigt mycket tid och dessutom är det så stora volymer data att det är svårt att själv få ut bästa möjliga insikter ur informationen, säger Alexander Ögren, vd hos Senseworks.

Verktyget Link sammanställer redovisningsdata snabbt och enkelt, och skapar pedagogiska rapporter automatiskt. Link gör dessutom samarbete mellan medarbetare och mot kund smidigare eftersom alla rapporter kan delas i realtid.

- Fördelen är inte bara att revisorn eller rådgivaren sparar en massa tid på att slippa manuell handpåläggning. Med Link kan du jämföra all redovisningsdata, inklusive årsredovisningar från andra företag, och på så vis hitta insikter som är svåra att se när man bara tittar på ett enskilt år eller ett enskilt bolag. Den visuella sammanställning gör det lättare att verkligen förstå informationen. Och ju bättre du förstår din redovisningsdata, desto bättre stöd och råd kan du som revisor eller rådgivare ge dina kunder. Att göra verktyget lättanvänt och säkert har varit vår topprioritering, fortsätter Alexander Ögren.

Link ska lanseras brett under 2021, men redan nu finns det möjlighet för revisorer och rådgivare att testa verktyget. Som testare får man ett särskilt förmånligt pris och möjlighet att få verktyget anpassat utifrån just sitt verksamhetsbehov.

- Vi har fått väldigt positiv feedback från byråer som vill vara i framkant och arbeta med de senaste metoderna och verktygen. Vi välkomnar nu fler att bli en del av vårt testarbete. Om du som revisor eller rådgivare är intresserad är det bara att kontakta mig eller anmäla dig på Links webbsida för mer information. Det här kan bli första steget mot att göra ditt arbete snabbare, enklare och ge ännu vassare stöd åt dina kunder, säger Alexander Ögren.

Om Sensework

Senseworks är ett Umeåbaserat IT-bolag som får stöd av inkubatorn Uminova Innovation. Teamet har tillsammans lång erfarenhet av arbete inom dataanalys, redovisning, revision och molnbaserade IT-tjänster.

För mer info

Alexander Ögren, VD