​Kollektionerna Östkusten och Västkusten släpps 25 oktober på sigr.cc

Sigrs nya kollektioner gör mörkercykling tryggare

Genom att studera biomotion och placera effektfulla reflexmaterial på cyklistens rörliga kroppsdelar vill inkubatorbolaget Sigr göra cyklingen tryggare.

Varje hundradel i minskad reaktionstid hos bilförare kan vara avgörande för att förhindra tragiska olyckor. Dessa insikter ligger till grund för Sigs nya kollektioner.

– Vi vet att bilförare främst håller uppsikt efter andra bilister och att cyklister ofta överskattar sin egen synlighet. Vetenskapliga studier om biomotion, forskning om trafikanternas biologiska rörelser och synlighet, visar att kroppens rörelser är den starkaste signalen för andra trafikanter att upptäcka en cyklist. Därför har vi förstärkt cyklistens rörelser med effektfulla detaljer som syns i regn och mörker, säger Fredrik Petrusson, chefsdesigner hos Sigr.

Kollektionerna Östkusten och Västkusten är förstärkt med synlighet där cyklistens rörelse är som störst. Knän och vader är markerade med higviz-färger och reflexer, som har bästa effekt för trafikanter att uppmärksamma cyklister.

Kollektionerna släpps 25 oktober på www.sigr.cc

För mer info