I dag har närmare hälften av Sveriges befolkning en kronisk sjukdom. De står för cirka 80–85 % av den totala årliga vårdkostnaden på 270 miljarder kr. Det är just den här gruppen Petter och Jesper Aasa vill hjälpa med sina nya app.

Sveriges första medicinska träningsapp lanseras – kan hjälpa många kroniskt sjuka

Nu släpps en digital tjänst som väntas revolutionera hälso- och sjukvården. Umeåbolaget Vitala släpper Sveriges första medicinska träningsapp för att hjälpa människor med låg fysisk aktivitet att få individanpassad träning oavsett nuvarande hälsotillstånd.

Vitalas träningsgenerator hjälper personer med kroniska sjukdomar och besvär till långsiktig psykiskt och fysiskt välmående genom att bromsa sjukdomsutvecklingen, minska risken för följdsjukdomar samt lindra smärta och besvär.
– Redan nu är intresset stort bland privatpersoner, patientorganisationer och företag runt om i Sverige. Trycket är högt och vi märker att tjänsten har varit efterlängtad länge, säger Jesper Aasa, läkare och vd på Vitala.

Antalet personer med kroniska sjukdomar och besvär har ökat kraftigt i Sverige de senaste åren. I dag har närmare hälften av Sveriges befolkning en kronisk sjukdom – och en fjärdedel av befolkningen lever med mer än enkronisk sjukdom. De står för cirka 80–85 procent[1]av den totala årliga vårdkostnaden på 270 miljarder kronor enligt SKL:s Ekonomirapport 2017.

– Dagens vård har blivit allt mer digital och lättillgänglig, men det har inte funnits någon tjänst eller teknik som erbjuder fysisk aktivitet anpassad till olika sjukdomsrelaterade och funktionella begränsningar. Förrän nu, säger Jesper Aasa.

Nu släpps den nya appen Vitala som erbjuder individanpassad medicinsk träning i förebyggande och behandlande syfte. I ett nära samarbete med läkare, fysioterapeuter och forskare är Vitala först ut i världen med att skräddarsy träningspass utifrån användarens unika förutsättningar, som till exempel medicinska diagnoser, funktionsförmåga, dagsform och egen målsättning.

– Vår ambition är att alla – oavsett förutsättningar – ska ha möjlighet att leva ett aktivt liv. Var man bor i Sverige eller pågående behandling ska inte spela någon roll. Smärta ska inte vara ett hinder, säger Petter Aasa, operativ chef och medgrundare på Vitala.

Lyckade pilotprojekt

Redan nu har Vitala påbörjat pilotprojekt med olika universitet i Sverige samt inlett samarbeten med flera patientorganisationer där appen har fått stor uppmärksamhet.

– Två personer med samma kroniska sjukdom kan visa helt olika symptom och vissa har svårare problem än andra. Därför behövs lättillgänglig träning som är specifikt anpassad till individen och som kan hjälpa personen långsiktigt. Det är inte det enskilda träningspasset som är viktigt utan att skapa en kontinuitet med ökad rörelse. Många patientorganisationer vi kontaktat har själva letat efter en liknande tjänst men inte kunnat hitta någon, säger Petter Aasa.

– Många av våra användare har fått en betydligt högre livskvalitet efter att de har tränat via vår app. De upplever mindre smärta och större rörlighet samt bättre kondition, styrka och balans. Det är viktiga parametrar, framför allt då man blir äldre, säger Jesper Aasa.

Flera nationella och internationella företag har redan efterfrågat Vitalas digitala tjänst, något som kan öppna upp för intressanta samarbeten med aktörer i vårdsektorn över hela världen.

– Medtech värderas högt inom svensk sjukvård och marknaden är gigantisk internationellt. Nu hoppas vi kunna bli en av grundstenarna i den snabbt växande digitala vården, säger Petter Aasa.

Vitala-appen finns tillgänglig på App Store och Google Play.

För mer info:

Jesper Aasa, läkare och vd Vitala
 +46 70-743 58 81
jesper@vitala.health
www.vitala.health

[1] https://www.vardanalys.se/rapp...

Vitala får affärsstöd från inkubatorn Uminova Innovation i Umeå.