Energy Team Challenge är en fantastisk möjlighet för 3-4 personer att påbörja en entreprenörsresa, bli delägare i ett startup med stor potential och samtidigt göra en insats för klimatomställningen.

Vi lanserar Energy Team Challenge - vinn en plats i ett startup för hållbar industri

Vi på inkubatorn Uminova Innovation i Umeå har en vass affärsidé inom AI och energiteknik. Nu söker vi teamet som ska förverkliga den.

Vanligtvis söker Uminova Innovation vassa affärsidéer, men inte denna gång; vi har redan en grym affärsidé med stor potential inom områdena AI och energiteknik. I tävlingen Energy Team Challenge söker vi medlemmar till det team som ska utveckla affärsidén och omvandla den till ett växande bolag. En fantastisk möjlighet för 3-4 personer att påbörja en entreprenörsresa, bli delägare i ett startup med stor potential och samtidigt göra en insats för klimatomställningen.

Affärsutvecklaren Magdalena Lindström hjälper varje dag startups att teama upp och hitta personer med rätt kompetens.

– Jag träffar så många som säger ”…om jag bara hade en bra affärsidé skulle jag satsa”. Jag har alltid känt, herregud vi måste hitta ett sätt att ta vara på alla dessa drivna människor. En affärsidé är ju bara en idé tills någon är bredd att göra jobbet för att förverkliga den. Den här tävlingen är skapad för just dessa personer. För dig som har en inre drivkraft, vill bygga upp något från grunden, vara en del av klimatomställningen, men inte har en egen idé, säger Magdalena Lindström.

.

VAD KRÄVS?

– Personer som driver framgångsrika startups är inga superhjältar. De är personer med stark motor, som biter sig fast istället för att ge upp och som har en fallenhet för att envist söka efter lösningar när hinder dyker upp. Och så kan de ta emot kloka råd, de vill lära sig. I det här fallet är det fördelaktigt med viss typ av kompetens, men det behövs många olika styrkor. Är du nyfiken, tveka inte. Ansök, säger Magdalena Lindström.

INNOVATIONEN

Affärsidén som teamet ska utveckla kommer från serieentreprenören och tekniske innovatören Roger Gustavsson i Örnsköldsvik. Han ligger bakom flertalet framgångsrika startups, bland annat Mimbly i Göteborg. I det här fallet rör det sig om en innovation inom området automatiserade kontrollfunktioner för service och underhåll. Genom en applikation för industriell användning möjliggör innovationen omfattande energivinster och ekonomiska besparingar.

– En enda grävmaskin med halvtaskig hydralpump kan dra mer energi än en vanlig villa, säger Roger Gustavsson.

Läs mer om Energy Team Challenge i länkarna.

Sista ansökan 6/12 2020!