Ovanlig Operaskiva hyllar kärlek mellan män

"The Perfect Man"  Release 19 november 2008, distribution: Dead Frog Records

Operasångaren Rickard Söderberg och pianisten Fredrick Haglund står i begrepp att göra något ovanligt. Den 19 november släpper de en opera-skiva på eget bolag.

- Det finns säkert operasångare som ger ut indieskivor. Nånstans. Men jag känner inte till några, säger Rickard som tycker att det känns roligt att göra något nytt och annorlunda.

Skivan är en berättelse om en mans förälskelse, åtrå, kärlek, besvikelse och övergivenhet. Låtvalet är kontroversiellt på det sätt att det innefattar flera kända sånger om kärlek som är skrivna för kvinnliga uttolkare.

- Många av sångerna handlar om kärleken till män, och det är förstås anledningen till att de sällan sjungs av män, säger Rickard. Det kommer säkert finnas de som fasar inför blotta tanken på att jag som man sjunger dessa sånger men tonsättaren Robert Schuman lät män framföra vårt öppningsnummer ur Frauenliebe und Leben. Jag ser det som om komponisten själv ger oss sin välsignelse!

Hela skivan är en historia. Rickard och Fredrick Haglund, pianist och kompanjon i projektet, har valt musik mycket utifrån texterna, och gått vidare med de komponister som bäst gestaltat varje given känsla. Även bilderna är en viktig del av tanken att man ska kunna sitta ner, lyssna på hela plattan i ett svep och följa storyn. Det är Rickard som har fotograferat människor i sin närhet.

- Bilderna är menade som inspiration för lyssnaren, en vidgad bild av vår tolkning för den som är intresserad.

Genom århundradena har mängder av sånger skrivits som hyllat mannen, hans skönhet, hans styrka, hans känslighet och hans förmåga att tillfredsställa åtrå. Gemensamt för nästan alla sångerna är att de vanligtvis framförs av kvinnor, i en tydlig rollfördelning där kvinnan ska vara den beundrande, hyllande, den underdåniga, svikna och lämnade.

- Det har aldrig varit enklare att själv definiera sina relationer till andra människor än idag. Skivan är vårt sätt att visa att det går att älska vem man vill. Att slå tillbaka mot de som med våld, avsky och förakt försöker slå ner på kärleken. Detta är vårt sätt att hylla kärleken, säger Rickard och Fredrik. Men det är också vårt sätt att hylla vår villkorslösa kärlek till musiken. Vårt sätt att gotta oss i, och hämningslöst dvälja oss i några av de mest fantastiska sånger vi känner till.

Om Fredrick Haglund:

Fredrick började spela piano vid sex års ålder. 2002 inledde han sina studier på Musikhögskolan i Malmö för Marianne Jacobs och läsåret 2005/2006 studerade Fredrick för pianisterna Alexandar Madzar och Jan Michiels vid Koninklijk Konservatorium i Bryssel. Fredrick studerar på diplomutbildningen på musikhögskolan i Malmö. Under 2007 har Fredrick varit solist i bl.a Ravels och Griegs pianokonsert och flera konserter av Beethoven och Mozart. Redan nu är det klart att vi kommer höra Fredrick som solist med Malmö Symphoniorkester 2009.

Rickard har sjungit i ledande roller vid operahus i bl.a. Leipzig, Köpenhamn, San Fransisco, Toulouse, Hannover, Amsterdam, Bergen, Stockholm, Malmö och Drottningholm. För sin sceniska närvaro, unika koloraturer och uttrycksfulla linjer har Rickard fått lysande recensioner och omnämnande i Svensk press och flera internationella tidskrifter, bl.a. the Times och Opéra International.

- Som barn blev jag helt slagen till golvet av kraften och uttrycket i Bergmans trollflöjten, berättar Rickard. Idag har jag fått andra förebilder för operaskapande men fortfarande finns det inget som slår genomslagskraften i musikdramatik när det är som bäst. Tyvärr är det inte alltid så, inte ens på stora scener med världsartister. Det kan vara både urtrist, platt och långtråkigt. Men de tillfällen när det är just så där himmelskt, väger upp allt det andra...

Om skivan, releasefesten den 12 noveber i Malmö mm på: www.theperfectman.se

Pressbilder & mer information om Rickard Söderberg: www.rickardsoderberg.se

Fredrick Haglund: www.fredrickhaglund.se

Una Promotion una@unapromotion.se, 0704-612002, 08-5000 79 89

Mediakontakt:

Mer information:

Sagt om Rickard: Svenska Dagbladet

"gestaltar den krävande huvudrollen sympatiskt och känsligt med en varm, innerlig tenor."

"helt strålande i sin roll. Han förvaltar sitt röstkapital väl och kontrar klangfulla avsnitt med viskande tonfall." Norrköpings Tidning

"Årets verkliga stjärnskott måste sägas vara Rickard Söderberg som Don José. Hans tenor var ren och kraftig och uttrycksfull med stort register i både omfång och dynamik. Blomsterarian i krogscenen var enastående. Till detta ett fullfjädrat agerande värdigt en rutinerad talskådespelare."

"Föreställningen står och faller med den som sjunger Orfeo, och Rickard Söderberg mäktar med det trycket. Hans röst har då och då en baritonal färg, mycket stort omfång och böjer rösten ut och in och visar upp sin sorg när hans Euridike dör av ett ormbet."

"Toppsolisten Rickard förkroppsligade snarare än sjöng rollen som ärkeängeln"

Sydsvenska Dagbladet
Kulturnytt P1
Skånska Dagbladet:Tidskriften Opera

Om Rickard Söderberg:

"Föreställningens bragdguld går till Rickard Söderberg som först fick sjunga Styrmannen, och gjorde det väl med lätt beslöjad timbre men bra tryck i höjden, och därefter stod för den vokala insatsen som en passionerad Erik."

• Musik