Gunilla Carlsson debatterar framtidens utvecklingsagenda i Almedalen

Gunilla Carlsson debatterar framtidens utvecklingsagenda i Almedalen

Foto: Gunnar Seijbold

Biståndsminister Gunilla Carlsson var en av medlemmarna i den högnivåpanel som FN:s generalsekreterare gav i uppdrag att titta närmare på hur nästa generations utvecklingsmål skulle kunna se ut.

Sedan panelens slutrapport presenterades för drygt en månad sedan har den mötts av
både ris och ros:

Vissa menar att panelen inte tillräckligt tagit tag i problemet med klyftorna i världen, andra saknar tydligare referenser till mänskliga rättigheter medan det finns dem som tycker att de föreslagna målen har för mycket fokus på vad den fattiga världen ska göra – utan att utkräva ansvar från de rika länderna.

Men vad tycker egentligen de svenska partierna om de framtida utvecklingsmålen? Hur bör de formuleras och är det - i dagens polariserade värld - över huvudtaget möjligt att komma överens på global basis?

Kom och lyssna på var de olika partierna står och vilka frågor de helst vill driva!

Biståndsministern representerar alliansen tillsammans med KD:s Désirée Pethrus och Gustav Hemming  från Centerpartiet. För oppositionen deltar Socialdemokraternas biståndspolitiske talesperson, Kenneth G Forslund, som varit drivande i att ta fram partiets nya agenda för utvecklingsfrågor, Vänsterpartiets utrikespolitiske talesperson Hans Linde och Miljöpartiets Bodil Ceballos.

Debatten leds av Johan Kuylenstierna, från Stockholm Environment Institute.

Seminariet är det femte i en serie om post-2015 agendan som arrangeras gemensamt av UNDP:s nordiska kontor och Dag Hammarskjöldfonden.

Tid:
5 juli, kl. 8:30 - 10:00.
Plats:
“Sverige i Världen”, Donnersgatan, Visby.
OBS:
  Frukost serveras. Diskussionen teckentolkas.