Presentation av UNDP:s Human Development Report, 2009: Att övervinna hinder - Migration och utveckling

OBS - Sista anmälan idag klockan 12.00!

Välkommen till lanseringen av årets Human Development Report som fokuserar på migration och de effekter den har - och kan få - för den mänskliga utvecklingen. En miljard människor runt om i världen är att beteckna som migranter och trots att migration inte sällan beskrivs som ett problem som måste hanteras finns många exempel på hur migration bidrar till ökad utveckling - såväl i ursprungsländerna som i de länder där migranterna slår sig ned. Men vad krävs egentligen för att vi fullt ut ska kunna dra nytta av den potential som migrationen för med sig? Hur kan politiker och myndigheter underlätta för världens migranter och på vilket sätt kan migration komplettera andra utvecklingsinsatser?

Måndagen den 5 oktober klockan 09.30 - 11.00
UD:s Pressrum, Fredsgatan 6, Stockholm
OBS: Anmälan till info@undp.se senast lunch fredagen den 2 oktober
Delar av presentationen kommer att hållas på engelska

Medverkande:

• Tobias Billström, migrationsminister
  • Bruce Jenks, assisterande generalsekreterare och UNDP:s Director for External Relations
  • Maryam Osman, företagare med ursprung i Somalia som idag hjälper somalier att starta företag - både i Sverige och i Somalia

UNDPs Human Development Report presenterar fakta och analys om tillståndet i världen och är den mest spridda och citerade källan för global utvecklingsstatistik. Vid lanseringen av rapporten presenteras också årets Human Development Index, som listar den mänskliga utvecklingen i världens länder.

Om UNDP: FN:s utvecklingsprogram (UNDP) är FN:s globala nätverk för utveckling.Vi sammanlänkar länder med kunskap, erfarenhet och resurser som hjälper människor att förbättra sina liv. UNDP har verksamhet i 166 länder där viarbetar förlokala lösningar på globala och nationella utmaningar. UNDPsamordnar också arbetet medatt uppfylla millenniemålen till 2015.
Mer information finner du på www.undp.se.