4 600 jordbävningsdrabbade småföretagare får hjälp att bygga upp sina verksamheter, nio månader efter att flera jordbävningar orsakade enorm förödelse i södra Turkiet. Foto: UNDP Turkiet

Svenskt stöd till FN:s utvecklingsprogram ger hopp till 4 600 småföretagare i Turkiets jordbävningsdrabbade områden

Nytt svenskfinansierat program hjälper jordbävningsdrabbade småföretagare att bygga upp sina verksamheter och bidrar till ekonomisk återhämtningen i södra Turkiet. 42 procent av bidragen går till kvinnoledda företag.

Gaziantep, 15 november 2023 - Nio månader efter att flera jordbävningar orsakade enorm förödelse i södra Turkiet kan mer än 4 600 småföretagare i alla 11 jordbävningsdrabbade provinser nu starta om sina verksamheter. Detta med hjälp av kontantbidrag, coachning och kompetensutveckling från FN:s utvecklingsprogram (UNDP) med stöd av Sverige.

"UNDP har utformat dessa kontantbidrag som en katalysator för en bredare återhämtning av jordbävningsdrabbade samhällen", säger Louisa Vinton, chef för UNDP i Turkiet. "Även om bidragen inte kommer kunna möta alla behov får de tusentals småföretagare att komma igång igen vilket återställer försörjningen för tiotusentals människor och bidrar till att driva på en större ekonomisk återhämtning i de utsatta områdena. Vi är tacksamma till Sverige som har gjort detta viktiga initiativ möjligt", fortsätter Vinton.

Det totala värdet av kontantbidragen uppgår till 108 miljoner kronor (10 miljoner US dollar). Företag med upp till tio anställda som var lagligt registrerade före jordbävningarna var berättigade att söka. Bidragsmottagarna kan använda pengarna för alla typer av affärsbehov: inköp av utrustning eller råmaterial, betalning av hyra eller renovering av butiker och kontor. De provinser som drabbades hårdast tilldelades största delen av bidragen. 42 procent av alla bidrag gick till företag som leds av kvinnor.

"De berättelser vi har fått höra från kvinnor som redan mottagit bidrag och byggt upp sina företag igen är inspirerande", säger Nasrin Pourghazian, chef för Sveriges reformsamarbete med Turkiet vid Sveriges ambassad i Ankara. "Sverige är stolta över att stötta detta program, som inte bara ger välbehövliga bidrag till jordbävningsdrabbade samhällen utan också – minst lika viktigt - hopp."

Finansieringen av programmet kommer från ett bidrag på 160 miljoner kronor från Sverige för att stötta Turkiets återhämtning efter jordbävningen. Förutom kontantbidrag hjälper UNDP bidragsmottagare med coachning och kompetensutveckling för att effektivt kunna återstarta sina verksamheter. Stödet från Sverige används också för att hjälpa kommuner att möta ökade behov av sociala tjänster för överlevande från jordbävningen, med fokus på äldre och funktionshindrade, och förbättra avfallshanteringen för samhällen som förstördes av jordbävningarna.

Provins

Antal bidrag

Summa bidragsbelopp (US$)

Andel kvinnoledda företag (%)

Adana

Adıyaman

1,512,000

Diyarbakır

Elazığ

Gaziantep

Hatay

1,795,000

Kahramanmaraş

Första ansökningsrundan

Andra ansökningsrundan

Kilis

Malatya

1,538,000

Osmaniye

Şanlıurfa

Coachning och kompetensutveckling

10,000,000

UNDP Sverige

Läs mer om oss på www.undp.org/sv/sweden eller följ oss på Instagram, Twitter och LinkedIn.