Årets UF Företag hyllades

Under onsdag kvällen livesände Ung Företagsamhet Västerbotten sin Prisutdelning för att fira årets UF Företagare och lärarna. Eventet genomfördes på att proffsigt sätt där sponsorer och elever hade fått skicka in hälsningar genom kort filmer som berikade prisutdelningen och gav den en personlig känsla.

-Det känns viktigt att fira eleverna och lärarna ordentligt för det fina arbete de gjort under året, säger Frida Wimelius regionchef för Ung Företagsamhet i Västerbotten

Eleverna har ställt om till det digitala lösningarna på ett beundransvärt sätt och anpassat sina säljkanaler och tävlingsbidrag efter de helt nya förutsättningar som finns i samhället sedan Covid-19. Frida berättar vidare:

-Det har aldrig varit viktigare än nu att unga kan hantera problemlösning, samarbeten, ta initiativ, och vara flexibla och kreativa och det är precis de förmågorna som de fått utveckla och träna på under UF året. Pedagogerna har en väldigt stor och viktig del i att ge eleverna självförtroende att de vågar tro på sig själv och sin egen förmåga.

Till Årets Lärare blev Johan Edin från Maja Beskowgymnasiet och Årets Säljare utsågs Elias Hansson från Dragonskolan och

Liljaskolan i Vännäs tog hem alla topp tre i Årets Innovation och det vinnande företaget var Icebreakers UF men motiveringen

Vinnaren bakom idéen visar stort driv och har en tydlig röd tråd genom hela företaget. UF-företaget har identifierat ett tydligt kundbehov och inget tycks har lämnats åt slumpen. Idéen och utförandet känns genomarbetat och trovärdigt. UF-företaget har en tydlig strategi och en prototyp redo för serietillverkning. Snart i en skidbacke nära dig!

Till Årets UF skola i Västerbotten valdes Tannbergsskolan i Lycksele genom att:

Årets UF-skola är fantastiska på att inspirera och engagera elever,

skolans medarbetare och de lokala företagen i kommunen i arbetet med

UF-företagandet. Just det nära samarbetet med näringslivet och

UF-lärarnas egna kopplingar till företagande gör att det verkligen blir

entreprenörskap på riktigt i klassrummen. Skolan är duktig på att

arrangera event och låta UF-företagarna ta plats och utmana dem att

våga mer. En omfattande satsning på UF-företagande är i rullning och både skolledare och politiker är med på UF-tåget.

En av de mest prestigefyllda priserna Årets UF Företag gick till Bryt tystnaden UF med Thilde Lyckosam och Viktor Wiig som går på Tannbergsskolan. De har skrivit och sålt en bok samt föreläsningar kring att de vill bryta tystnaden kring psykisk ohälsa och få fler att prata om ämnet, utan skam. Den vinnande nomineringen löd:

Grundat i en samhällsutmaning och på personliga erfarenheter har vinnarna av årets UF-företag lyckats bryta barriärer och kombinera tjänst och produkt till något som kan göra skillnad på riktigt.

De vinnande företagen kommer representera Västerbotten i årets Digitala SM som avgörs 18-19 maj och dessa är;

Årets Tjänst

Årets Säljare