Över 400 UF-företagare tar plats på Avion Shopping

Den 28 mars anordnas årets mässa för Västerbottens UF-företagare. I år håller mässan för första gången till på Avion Shopping i samband med Vårpepp och UF-företagare och lärare från hela länet finns representerade.

- Det är första året vi har mässan på Avion och det är fantastiskt att ge ungdomarna möjligheten att ta plats bland butikerna och låta försäljningen stå i fokus säger projektledare Julia Forsberg, Ung Företagsamhet.

Mässan Entreprenörskap på riktigt är höjdpunkten för många av alla de gymnasieelever som varje läsår startar och driver UF-företag. De driver sina UF-företag på ordinarie gymnasiekurser, ofta kursen entreprenörskap.

136 UF-företag från Västerbotten ställer ut och säljer varor och tjänster. På plats finns 430 av framtidens företagare och entreprenöriella medarbetare. På UF-mässan kan du hitta företag som säljer nya innovationer, renhornljusstakar, köksprodukter, redesignade second hand kläder, smycken med mera. Mässan kommer även att berikas av uppfinnarutställningen ”Idéer som gör det möjligt” med elever från årskurs 5 på Hörnefors Centralskola som ställer ut.

-Det känns roligt att bjuda in nästa generations företagare till oss och ge dom möjligheten att möta våra besökare. Vem vet, kanske är någon av dom vår framtida hyresgäst, säger Centrumchef Mia Eskilsson, Avion Shopping.

Förutom att ställa ut och sälja sina produkter avgörs även flera tävlingar under dagen. UF-företagen kan totalt tävla i 12 tävlingar där priset i vissa fall är pengar och i andra fall biljetter till Svenska Mästerskapen i Ung Företagsamhet som hålls i Älvsjö i Stockholm den 18–19 maj. På SM ställer de bästa UF-företagen från Sveriges alla 24 regioner ut. Kategorierna är allt från Årets vara till Årets UF-företag och Årets säljare. De regionala vinnarna utses under lördag kväll på Aula Nordica.

Öppettider för att besöka UF-företagarna på Avion Shopping:

Lördag 12.00-17.00 på plan 2, Avion Shopping

Prisutdelning på Aula Nordica 19.00–20.30

Om UF-företagande:

Genom processutbildningen UF-företagande får ungdomar driva egna företag, så kallade UF-företag. UF-företagen bygger på ungdomars egna affärsidéer och de erbjuder verkliga varor och tjänster. Under ett läsår går ungdomarna igenom ett företags livscykel, från start av UF-företaget till dess avveckling. I år driver över 30 000 ungdomar 10 500 UF-företag runt om i Sverige.