Fler unga kommer nu att få möjlighet att utveckla sitt eget driv.

SCA utökar satsning på unga entreprenörer i Norrland

SCA har under flera år samarbetat med Ung företagsamhet i Västernorrland. Nu tar man nästa steg och utökar sitt samarbete med Ung företagsamhet även i Jämtland, Västerbotten och Norrbotten från 2020.

• -För oss norrlandsregioner inom Ung företagsamhet är det extra roligt att en sådan stor aktör som SCA med en så tydlig norrlandskoppling gör denna satsning tillsammans med oss. Detta ger oss bättre förutsättningar att ge fler ungdomar möjligheten att utveckla sin företagsamhet oavsett vart man bor eller går i skolan, säger Frida Wimelius, regionchef för Ung företagsamhet Västerbotten.

Forskning visar att kommuner som arbetar strategiskt med näringslivsutveckling och samarbetar med Ung Företagsamhet skapar fler jobb och bidrar till att invånarna stannar kvar eller flyttar tillbaka till sin hemkommun i högre utsträckning. UF-företagare startar dessutom företag i större utsträckning senare i livet, anställer fler personer i sina företag, har högre omsättning i sina och längre livslängd på sina företag än de som inte har drivit UF-företag.

• -En viktig framgångsfaktor för oss i vårt arbete är att samverka med aktörer från näringslivet för att stärka kopplingen mellan skola och näringsliv, och där är samarbeten som detta med SCA en viktig pusselbit säger Frida Wimelius

SCA tycker att det är viktigt att stötta arbetet som Ung företagsamhet för att ge fler ungdomar möjligheten och förutsättningarna att utveckla sitt entreprenörskap i hela Norrland.

• -Vi vill vara med och ge barn och ungdomar ökad kunskap om entreprenörskap och hur det är att driva företag. UF har en etablerad och väl fungerande verksamhet som tillsammans med ansvariga lärare kan ge barn och ungdomar rätt förutsättningar. Det kan vara skillnaden för att prova på och utveckla sin kreativitet, innovation och sitt företagande. Vi utökar nu samarbetet med UF eftersom vi vill bidra till att gynna att barn och ungdomar i hela Norrland får möjlighet att ta del av UFs kunskap och aktiviteter, säger Maria Nyberg, rekryteringschef SCA.

Frida Wimelius

Presskontakt Regionchef Region Västerbotten 0707617411

Ung Företagsamhet

Ung Företagsamhet är en ideell och obunden utbildningsorganisation med syftet att tillsammans med skolan införa entreprenörskap och ett engagerat näringsliv i utbildningssystemet. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Ung Företagsamhet har tre läromedel för grundskolan Vårt samhälle, Se möjligheterna och Min framtid och ekonomi och processutbildningen UF-företagande på gymnasiet. Dessutom finns ett Alumni-nätverk bestående av före detta UF-företagare. Vårt erbjudande till lärare och skolledare innefattar fortbildning, bedömningsstöd, seminarier, möjligheter till stipendium, utbildningsmaterial, möjligheter till utbyte med andra länder, inspiration för lärare och elever m.m.

Ung Företagsamhet Västerbotten
Sveagatan 8