Nypremiär av den publik- och kritikerrosade "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" den 21/8 på Unga Klara! Foto: Mats Bäcker.

Nypremiär av "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" den 21 augusti!

Äntligen är det dags för nypremiär av den publik- och kritikerrosade "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar", av Johannes Anyuru, i regi av Farnaz Arbabi! När Unga Klara öppnar dörrarna till salongen den 21 augusti klockan 19:00, så sker det med en högaktuell science fiction-thriller om vänskap, framtidstro och om terrorns och fascismens mekanismer.

Allt börjar med en misslyckad terrorattack. En av terroristerna överlever. Hon är en ung kvinna som hävdar att hon kommer från framtiden. En framtid där attacken lyckades och ledde till ett Sverige där fascism och våld delat befolkningen itu.

Några år efter attentatet besöker en författare den rättspsykiatriska anstalt där flickan är placerad. Författaren får höra en märklig berättelse om ett framtida Sverige, där överheten tvingar medborgarna att underteckna ett kontrakt. Bryter du kontraktet blir du placerad i ett läger för att assimileras. Om du försöker fly, dör du.

Flickans berättelse kryper in under huden på författaren. Tänk om hon talar sanning? Och om hon gör det - går framtiden att rädda?

****

Johannes Anyurus kritiker- och försäljningssuccé "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" är en science fiction-thriller om hopp och hopplöshet i dagens Europa, om vänskap och svek. För dramatisering och regi står Farnaz Arbabi, en av Unga Klaras två konstnärliga ledare. Hon ställer sig frågan: Hur ser den morgondag ut som vi skapar idag? I höst ersätts Rita Lemivaara av Guldbaggebelönade Bianca Cruzeiro.

På scenen ser vi Astrid Kakuli, Bashkim Neziraj, Davood Tafvizian, Ester Claesson, Bianca Cruzeiro, Robin Keller och Tina Pour Davoy. Med musik av Mikael Karlsson.

****

Vill du göra en fördjupning i tematiken, recensera, prata med någon av de medverkande eller har andra önskemål?
Vänligen kontakta Pia Stjärnvind, marknads- och kommunikationschef:
pia@ungaklara.se, 073-958 56 89

Pressbilder hittar du här på Mynewsdesk och på www.ungaklara/press.
Foto: Mats Bäcker.

Av: Johannes Anyuru
Dramatisering och regi: Farnaz Arbabi
Dramaturg: Marie Persson Hedenius och Jens Ohlin
Scenografi: Jenny Kronberg
Kostymdesign: Elin Hallberg
Maskdesign: Erika Nicklasson
Musik: Mikael Karlsson
Ljusdesign: Johan Sundén
Regiassistent: Klara Gattbo
Rekvisitör och attributmakare: Sofia Andersson
Grafisk form: Studio Parasto Backman
Fotograf: Sara P Borgström
Förlag: Norstedts
Teaterförlag: Drakens Teaterförlag

I samarbete med Uppsala Stadsteater.

Läs mer och boka din biljett på www.ungaklara.se