Jonas Nydesjö och Nachla Libre möts i Poetic (R) Evoultion.

Poetic (R) Evolution - ett möte mellan Unga Klara och Sveriges Radios Symfoniorkester!

Sveriges Radios Symfoniorkester och Unga Klara låter två världar mötas i Berwaldhallen den 27 - 30 oktober 2021, när poeten och spoken word-artisten Nachla Libre och dirigenten och kompositören Jonas Nydesjö presenterar en konsertupplevelse som går utanpå det mesta.

I konsertföreställningen "Poetic (R) Evolution" tas publiken med på en musikalisk och lyrisk utflykt, där spoken word, hiphop och RnB flätas samman med klassisk musik framförd av Sveriges Radios Symfoniorkester. Nachla Libre regisserar och Jonas Nydesjö väljer ut, arrangerar och orkestrerar musiken i ett program som riktar sig till högstadie- och gymnasieelever.

- Det är en fantastisk möjlighet för Unga Klara att få skapa en föreställning tillsammans med Berwaldhallen! Radiosymfonikerna är en orkester i världsklass, tillhörande ett orkesterhus och public service-bolag som gång på gång visar prov på sin nyfikenhet att utforska konsten, musiken och det offentliga samtalet. Vi ser fram emot fusionen då våra respektive konstnärskap möts; när det klassiskt orkestrala möter den nyskapande teaterkonsten med barnperspektiv och poesi, säger Stefan Hansen, vd Unga Klara.

"Poetic (R) Evolution" bjuder på ett program fyllt av stämningsfull, samhällsengagerande poesi och storslagen klassisk musik. Vi får uppleva starka känslor som sätter fart på fantasin. Hur lät olycklig kärlek för tvåhundra år sedan? Vad händer när unga poeter som lever och verkar idag möter musikhistoriens stora kompositörer?

- I Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen är barnkonserterna en viktig del av verksamheten. Vi vill bidra till att den levande musiken är närvarande även i tonåringarnas liv. Tillsammans med Unga Klara kan vi presentera en konsert på ett genuint och inspirerande sätt. Därför känns samarbetet klockrent, säger Staffan Becker, konserthuschef i Berwaldhallen.

Nachla Libre, som just nu är högaktuell med föreställningen "Lavandería" på Unga Klara, berättar vad som lockade henne att göra "Poetic (R) Evolution":

- Jag har sedan mitt arbete med Revolution Poetry drömt om att skapa en föreställning med en symfoniorkester. När Farnaz Arbabi från Unga Klara kontaktade mig och frågade om jag ville ta del av detta, sa jag JA med stora bokstäver. Det var som att jag fick möjligheten att ta ner en dröm som jag lagt på hyllan, damma av den och börja skapa. Då vi främst riktar denna föreställning till ungdomar hoppas jag verkligen på att de berikas, inspireras och tar med sig något som kan hjälpa dem framåt i deras resa.

Med poesin som den gemensamma nämnaren flätas de båda konstuttrycken samman. Jonas Nydesjö reflekterar över vad han önskar att publiken ska ta med sig från föreställningen:

- Jag hoppas att den som lyssnar på en orkester för första gången tycker att det är spännande och kanske vill lyssna igen? Och den som hört en orkester förut kanske fick höra musik man inte hört, eller gillade hur den talade texten och musiken flätades ihop? Eller så kommer man till Berwaldhallen som ett symfoniorkesterfan och går därifrån som en nyfrälst Spoken Word-entusiast? Men framför allt så hoppas jag att man har fått vara med om något omvälvande och blivit berörd på något sätt. Då har vi prickat rätt!

Följ med på en spännande resa in i musikens och poesins värld tillsammans med Berwaldhallen och Unga Klara!

Medverkande:
Sveriges Radios Symfoniorkester
Jonas Nydesjö, dirigent
Nachla Libre, regissör
Parwin Hoseinia, skådespelare
Klas Lagerlund, skådespelare
Mona Masrour, sång
Robin Nazari, poet, rappare
Sara Nazari, poet
Med flera!

Läs mer om "Poetic (R) Evolution" och boka biljetter till skolföreställningarna redan nu på Berwaldhallens webb här.

Läs om "Poetic (R) Evolution" på Unga Klaras webb här.

------------------------------------------

Nachla Libre, poet, visuell konstnär och författare, är utbildad vid Konstfack och en av initiativtagarna till plattformen Revolution Poetry (2009-2019) - en rörelse som via en spoken word-tradition varit pionjär i att ta historierna från förorten till teaterscenen. 2020 debuterade Nachla Libre med boken Tiden har sett allt på Norstedts förlag. Nachla Libre är just nu högaktuell i Unga Klaras mentorsprojekt, där hon gör regidebut med sitt verk "Lavandería". Läs mer här.

Jonas Nydesjö är dirigent, arrangör och kompositör. Han skriver musik för symfoniorkestrar i Sverige och för en rad solister och artister. Han har samarbetat med många av våra främsta och mest kända artister och har dirigerat/arrangerat musikaler, teater- och dansföreställningar, konserter och inspelningar.

På bilden: Jonas Nydesjö, foto Andreas Karlsson samt Nachla Libre, foto Kajsa Göransson.

------------------------------------------

SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER är tillsammans med Radiokören en viktig del av Sveriges Radios kulturskapande verksamhet. Varje vecka ger de konserter i Sveriges Radios konserthus, Berwaldhallen. Utöver konsertpubliken på plats finns varje vecka en stor publik framför radioapparater och skärmar runtom i hela Sverige – och världen. Orkesterns chefsdirigent Daniel Harding är en av världens mest eftertraktade dirigenter och tillsammans har de gjort bejublade konserter över hela Europa. Som radioorkester är Sveriges Radios Symfoniorkester ständigt närvarande i Sveriges Radios utbud, och går också att höra på ett stort antal skivinspelningar. I Berwaldhallen möter de inte sällan artister från andra genrer, nu senast Zara Larsson, och tidigare bland andra Petter, Veronica Maggio, Anna Ternheim och Ane Brun. Berwaldhallen är orkesterns hemvist sedan byggnaden stod klar 1979.