Pressmeddelande -

Ungdom Mot Rasism och Expo utbildar elever på Bollerups Naturbruksgymnasium i Tomelilla

Måndagen den 10 maj kommer Ungdom Mot Rasism och Expo att utbilda eleverna på Bollerups Naturbruksgymnasium i Tomelilla, om rasism och antirasism. Utbildningen börjar kl 12.30 med föreläsningen "Våga ifrågasätt".

Föreläsningen behandlar rasistiska påståenden och vilka svar som kan ges till dessa. Eleverna kommer också få möjligheten att reflektera och själva engagera sig inför det kommande riksdagsvalet.

- Det är viktigt att se hur främlingsfientliga och rasistiska krafter utnyttjar olika frågor i samhällsdebatten enbart för att peka ut invandrare och invandring som roten till alla problem. Främlingsfientliga partier sysslar med politik och precis som andra inom politiken måste de noga granskas, säger Jonathan Leman, föreläsare på Expo

Under dagen kommer också workshopen ”Ungas engagemang” att anordnas. I denna kommer intresserade elever att få möjligheten att ytterligare reflektera kring rasism i deras vardag och vad de kan göra för att tillsammans motverka denna.

- Vikten av att mobilisera unga engagerade människor mot rasism, får inte underskattas. Rasismen är ett av samhällets absolut grundläggande problem och det är otroligt viktigt att dess argument och propaganda får svar på tal. Vi vill med skolturnén ge ungdomar antirasistiska verktyg för att själva kunna verka mot rasismen som de ser i sitt närområde, säger Ola Karlman, ordförande för Ungdom Mot Rasism

Utbildningen är en del av en nationell skolturné som sker inom ramen för Ungdom Mot Rasisms valkampanj Rösta Demokratiskt!. Under april och maj kommer turnén att besöka ett 20-tal skolor runt om i landet. Varje skola kommer att få ta del av 1-3 föreläsningar på temat, samt en workshop för intresserade elever. Sammanlagt kommer turnén att träffa uppemot 5 000 gymnasieelever.

Fredrik Bodin
Kampanjledare för Rösta Demokratiskt!
fredrik@umr.nu

Jonathan Leman
Föreläsare på Expo
Jonathan.Leman@expo.se

• Mänskliga rättigheter

• Skåne

Riksorganisationen Ungdom Mot Rasism är Sveriges största antirasistiska ungdomsorganisation - partipolitiskt och religiöst obunden. Vi samlar 3 000 unga antirasister i åldrarna 13-25 år, och organisationen finns representerad över hela landet i ca 25 lokala grupper.

Anton Landehag

Presskontakt Ordförande Övergripande 0702 - 85 14 88