De etablerades partier försitter sina chanser

Nybildade Ungdoms- och studentpartiet ställer upp i Stockholms landsting och flera kommuner bjuder in avhoppare från andra partier att delta i arbetet för att förbättra ungdomars och studenters situation. Valmyndigheten visar i en ny kartläggning att mer än fyra av tio förtroendevalda i åldrarna 18 till 25 hoppat av sina förtroendeposter. En orsak till detta anses vara missnöje med politikens former och innehåll. Idag har 40- och 50-talisterna egen majoritet i både kommun- och landstingsfullmäktige. – Det verkar som om etablerade partier behandlar unga som ett alibi för att listorna ska se bra ut. Det är klart att unga hoppar av när de inte får gehör för sina frågor, säger Marianne Kronberg, talesperson för Ungdoms- och studentpartiet. Ungdoms- och studentpartiet bjuder in alla politiskt aktiva i Stockholmsregionen att delta i vad de beskriver som fröet till en ny folkrörelse. – USP är blocköverskridande på ungdomars och studenters sida. Vi välkomnar alla som vill råda bot på de växande problem som samhällets oetablerade möter, säger Marianne Kronberg. Tre av Ungdoms- och studentpartiets frågor är: • små billiga bostäder åt ungdomar och studenter • halva priset på SL för studenter och alla upp till 28 • satsning på vård för unga med fokus på psykiatrin. – Allt fler unga mår dåligt, utvecklingen är oacceptabel. Orsakerna är många och dem ska vi motverka, men det behövs också en satsning på vård för unga så att vi kan korta ned sjukskrivnings- och rehabiliteringstiderna, säger Marianne Kronberg. USP:s partiprogram inför valet 2006 antogs i helgen och kommer inom kort att läggas upp på, hemsidan, www.ungdomsochstudentpartiet.se. Frågor besvaras av USP:s talespersoner: Marianne Kronberg tfn 0709-96 88 33 Arne Forstenberg tfn 0736-87 11 48 Karim Jebari Pressekreterare Magister i praktisk filosofi Forskningsassistent vid SBC Stockholms universitet 106 91 Stockholm +46737804595 skype: karimjebari politiskfilosofi.blogg.se