Två silver till Ung Företagsamhet i Västmanland vid SM i UF-företagande

Två silver blev resultatet för Ung Företagsamhet Västmanland under SM i UF-företagande som avslutades under festliga former med galamiddag och prisutdelning på tisdagkvällen på Älvsjömässan i Stockholm. Truly Friend UF från Rudbeckianska gymnasiet och ABB Industrigymnasium tog hem silver i tävlingen Bästa UF-företag och UF-företaget Eco Wash UF från John Bauergymnasiet bärgade ett silver i tävlingen Bästa monter. Båda företagen är från Västerås.

Det var nöjda UF-elever som på tisdagskvällen avslutade sitt deltagande på SM i UF-företagande. Hela 763 UF-elever i 217 UF-företag samlades från hela landet för att under ett par intensiva dagar delta i SM i UF-företagande som årligen genomförs på Älvsjömässan i Stockholm.

Hela 14 tävlingar avgjordes under mässdagarna 9-10 maj. Förutom Bästa UF-företag, tävlades det också i Bästa Affärsplan, Bästa Logotyp, Bästa Webbplats, Bästa Årsredovisning, Årets UF-skola, Årets UF-lärare, Bästa Hantverk, Miljöpriset, Bästa Vara, BästaTjänst, Bästa Säljare, Bästa Innovation samt Bästa Monter.

UF-kontoret i Västmanland gläds med eleverna:

-SM i UF-företagande är kronan på verket för några av våra 550 UF-elever som drivit företag under hela läsåret! Det är sfantastiskt roligt att följa våra unga entreprenörer när de tävlar mot UF-företag från hela landet. Vi jobbar för att alla gymnasieelever i länet ska ges möjlighet att utveckla sitt entreprenörskap och träna sin företagsamhet genom UF-företagande i framtiden, säger Sara Haffling, tf. regionchef för Ung Företagsamhet Västmanland.

Kontakt:

UF-kontoret
Sara Haffling, 073 349 66 90
Ida Nilsson, 070 983 77 77

Truly Friend UF
Erik Huss, 0735736600
Lisa Andersson, VD, 0737009127

Eco Wash UF
Sandra Karlsson, VD, 0762962919

Under läsåret 2010/2011 har 19 820 gymnasieungdomar drivit UF-företag över hela landet. SM-finalisterna är mycket nöjda med sitt år som UF-företagare och 86 procent anser att året gett dem kunskap och insikt om företagande. Nästan 80 procent tycker även att året gett dem förmåga att fatta beslut och och själförtroende som individer. Det här visar en undersökning som gjorts bland de nästan 800 UF-elever som deltagit på SM i UF-företagande.

- Det här visar att vår tanke att inspirera unga till entreprenörskap samt att ge dem utbildning i hur ett företag drivs fungerar, säger Magnus N:son Engelbäck, VD för Ung Företagsamhet Sverige.