Gullan Bornemark, Årets Barn- och Ungdomskörledare 2020

Gullan Bornemark är årets Barn- och Ungdomskörledare 2020

Gullan Bornemark tilldelades den 7 november utmärkelsen Årets Barn- och Ungdomskörledare 2020 av UNGiKÖR med motiveringen

“Gullans hela livsgärning är ingenting annat än enastående. I trekvarts sekel har hon med sitt lekfulla förhållningssätt berikat generation efter generation med sina otaliga musikaliska verk - kompositioner som spridits i form av skivor och sångböcker.

Gullans sånger är en storartad lek mellan ord och toner som har en självklar plats i den svenska sångskatten. Genom Gullans sånger kan generationer lätt mötas och sjunga tillsammans.

Melodierna är harmoniska, omfångsrika, bär en rytmisk stuns och lever i varm symbios med de finurliga texterna. Dessa har genom åren följsamt speglat tidsandan och bidragit med en unik kvalitet av tidlöshet och tillgänglighet.

Att Gullan på ett tidigt stadium, förutom att komponera, även bedrev musikundervisning genom "Blåklockan" är vid sidan av hennes omåttliga kompositioner också av stor vikt för Sveriges musikliv. Musikundervisningen i "Blåklockan" blev en viktig modell för sångundervisning i grupp, inte minst för förskolebarn, under stora delar av 1900-talet och fram till dags dagar.

Både Gullan själv och hennes sångskatt utstrålar och manar till sångglädje. Det är svårt att tänka sig hur det sjungande Sverige låtit utan Gullan Bornemarks gärning!”