Sveriges Ungdomskör besöker Jönköping

Sveriges Ungdomskör besöker Jönköping

7-9 oktober besöker Sveriges Ungdomskör (SVUK) Jönköping. Redan fredag 7 oktober kl 20.00 hålls en konsert "What is life" i Kristine kyrka inom ramen för den nationella ungdomskörfesten som Sveriges Kyrkosångsförbund håller under helgen.

SVUK kommer även att ha en "Try Out" dvs en öppen prova-på-repetition i Kristinagården lördag 8 oktober kl 15.00.

SVUK är en rikstäckande kör för sångare mellan 16 och 25 år som har höga musikaliska mål. Den drivs i projektform av barn- och ungdomsorganisationen UNGiKÖR och är sedan våren 2022 en nationell spetsutbildning i körsång med stöd av Kulturrådet. Till SVUK kan man söka oavsett var i landet man bor. Om man blir antagen är deltagandet helt kostnadsfritt.

SVUK startades 2011 och har sedan dess haft regelbundna sessioner cirka 3–6 gånger per år i form av konserter och turnéer i och utanför Sverige, internat, samt festivaler. Kören har även gjort ett antal film- och inspelningsproduktioner som finns återgivna på de vanligaste streamingtjänsterna.
I det konstnärliga arbetet läggs stor tonvikt på svensk, nordisk och baltisk vokalmusik från olika epoker och genrer samt en representation mellan. Kören arbetar i projektform och anlitar sina dirigenter i projekt om 3 år vardera. Nuvarande dirigent är Maria Goundorina.

- Att bedriva ungdomskör idag har blivit allt svårare pga att det sjungs allt mindre i skolan och samhället, men det gör arbetet med SVUK desto viktigare, säger Lotta Wilund, en av SVUK:s producenter. Vi ser verkligen fram emot att möta publik och sångare i Jönköping.