Gå direkt till innehåll
UNGiKÖR:s ordförande Edward Eklöf delar ut utmärkelsen Årets barn- och Ungdomskörledare 2023 till Ingrid Risberg

Årets Barn- och Ungdomkörledare 2023

UNGiKÖR tilldelar Ingrid Risberg, Stockholm utmärkelsen Årets Barn- och Ungdomskörledare 2023

UNGiKÖR delar varje år ut utmärkelsen Årets Barn- och Ungdomskörledare till en person som gjort förtjänstfulla insatser för Sveriges barn- och ungdomskörer.

Årets mottagare av utmärkelsen Årets Barn- och Ungdomskörledare 2023 är Ingrid Risberg, Stockholm med motiveringen:

"Årets Barn- och Ungdomskörledare 2023 har ett stort patos för barn och ungas rätt till sång och att få utvecklas genom den. Hon har i sin yrkesgärning företrätt och kämpat för barnens och ungdomarnas rätt till att få sjunga och musicera på den nivå hon vet att de kan och bör få göra.

I åratal har Årets Barn- och Ungdomskörledare engagerat sina musikklasselever genom att sprida kunskap, glädje och gemenskap i sin undervisning. Med sin kompetens och sitt arbetssätt har hon motiverat eleverna till att i sin tur engagera sig för, och vilja utveckla, sin körsång.

Årets Barn- och Ungdomskörledare 2023 sätter eleverna och deras lärande i första rummet. Genom nya pedagogiska vägar uppmuntrar hon dem att övervinna svårigheter och uppnå mål och kunskapskrav. På hennes rika palett finns pedagogiska knep i form av såväl disciplin som nära och goda individuella kontakter. Detta har haft stor personlig betydelse för många. I sin gärning har Årets Barn- och Ungdomskörledare 2023 även visat på stor tilltro till elevernas förmågor vilket stärkt dem och motiverat dem till att älska körsång och vilja lära sig mer."

Ingrid Risberg mottog utmärkelsen vid en prisceremoni vid Föreningen Sverges Körledares konvent i Uppsala fredag 13 oktober.