Unibets program i Almedalen tisdagen den 5 juli

11:00 – 12:00: Digitalisering - vilka är de nya värderingarna?
I en global värld med nya sätt att arbeta, nya sätt att umgås och nya sätt att inhämta information, får vi även nya värderingar? Somliga hävdar att nationsgränser har spelat ut sin roll, andra att de är mer aktuella än någonsin. Men digitaliseringen ändrar förutsättningarna för makt och styrning i rasande fart. Nu ifrågasätts på allvar hur, och till vem, lojalitetsband byggs framöver. Innebär denna förändring att de traditionella värderingarna spelat ut sin roll eller gäller fortfarande samma värderingar fast i ny skepnad? Lyssna till ett framåtblickande samtal om vilka värderingar som egentligen råder och styr i en digitaliserad värld.

Medverkande
Anders Ekholm, vvd Institutet för framtidsstudier, Elizabeth Walentin, vd Chrimson Clarke, politisk analytiker, Ann-Sofi Persson-Stenborg, kanslichef Digitaliseringskommissionen, Bodil Jönsson, professor emerita, Christer Sturmark, bokförläggare, författare, ordförande Humanisterna. Moderator: Susanna Hakelius Popova.

12:30 – 13:00 Digitala tänkare
Breakit möter Fredrika Gullfot, entreprenör som är på väg att börsnotera sitt bolag Simris Alg, som tar fram algolja som kan användas som alternativ till fiskolja i livsmedel - vilket minskar utfiskningen av haven.

14:00 – 14:30: Digitala tänkare
Breakit möter Henrik Rosvall, tidigare marknadschef på Avanza, numera entreprenör, som nyligen lanserade appen Dreams, som är en sorts banktjänst i mobilen som ska få 90-talister att spara.

Plats: Restaurang La Masias uteservering, Donners plats