De kan bli månadens spelare och tränare i Allsvenskan

Flera spelare har visat fin form i Allsvenskan den senaste månaden. Fem av dem är nominerade till Månadens Spelare i september. Två spelare kommer från Malmö FF. Dessutom är tränare Henrik Rydström en av nominerade till Månadens Tränare.

Månadens spelare och tränare utses av Svensk Elitfotboll i samarbete med Unibet. Priset går till de som gjort bäst bestående sportsliga avtryck under den senaste månaden. Varje vinnare får 10 000 kronor vardera från elitfotbollens huvudsponsor Unibet att skänka till ett samhällsengagemang.

Nu står det klart vilka som har chans att blir Månadens spelare och tränare i september. Slutvinnarna utses av juryn samt via omröstning från supportrar.

- Mycket har hänt i september både i toppen och botten. Flera storklubbar har vaknat till, där både Malmö och IFK Göteborg gick obesegrade genom månaden, vilket såklart avspeglar sig bland nomineringarna för både spelare och tränare. Även AIK har höjt sig, mycket tack vara Anton Salétros som är nominerad för andra månaden i rad, säger Anders Falk, Sponsorchef på Unibet och jurymedlem för Månadens Spelare och Tränare.

Nominerade till månadens spelare i Allsvenskan i september

Arbnor Mucolli, IFK Göteborg
IFK Göteborg gick obesegrade genom september och albanen Mucolli har varit en stor bidragande orsak till det. Med två mål såg han till att Blåvitt kryssade mot guldjagande Malmö FF i månadens första match. Han följde upp med segermålet mot BP och avslutade månaden med att säkra en pinne från straffpunkten mot Hammarby.

Oliver Berg, Malmö FF
Oliver Berg bytte Djurgården mot Malmö FF och har fått en flygande start i sin nya klubb. Serieledande MFF vann tre och kryssade en match den senaste månaden och Berg bidrog med ett mål och tre assist.

Tashreeq Matthews, IK Sirius
Uppsalalaget inledde månaden med en förlust mot Halmstad, men har efter det flugit igenom månaden. Tre raka segrar och elva mål framåt. För Mattthews blev det tre mål och två assist i september.

Stefano Vecchia, Malmö FF
Vecchia är tillbaka efter sin långa sjukdomsfrånvaro. Och det med besked. I september blev det två mål och en assist för yttern.

Anton Salétros, AIK
Anton Salétros har väckt nytt liv i AIK som jagar nytt kontrakt. I september blev det två segrar och två förluster. Saletros stod för två assist under de fyra matcherna som spelades.

Nominerade till månadens tränare i Allsvenskan i september

Jens Askou, IFK Göteborg
Dansken har gett Blåvitt nytt liv i botten och har gått obesegrade igenom september. Två oavgjorda (borta mot Malmö FF och Hammarby) och två segrar. Fem mål framåt och bara tre insläppta.

Henrik Rydström, Malmö FF
Serieledande Malmö FF gick, precis som IFK Göteborg, obesegrat i september. Men för MFF:s del blev det, efter krysset mot Blåvitt, tre raka segrar.

Kim Hellberg, IFK Värnamo
Tre segrar och en förlust i september har skickat upp IFK Värnamo på åttonde plats i tabellen. Månadens höjdpunkt för smålänningarna var när man, med en man mindre, vände och vann mot Mjällby AIF på Strandvallen.

Om Månadens spelare och tränare
Månadens spelare och tränare kommer att utses sex gånger i år. I juryn sitter samtliga lagkaptener eller huvudtränare för lagen i Allsvenskan och Superettan, samt sportjournalister från riksmedia och lokalmedia i de samhällen där Allsvenskan och Superettan spelas. Juryn röstar varje månad fram finalister (fem spelare och tre tränare i Allsvenskan och tre spelare och tre tränare i Superettan) till utmärkelserna. Därefter får supportrar möjlighet att rösta fram vilka av finalisterna som de anser ska vinna. En totalsumma räknas sedan samman, där media, tränare och lagkaptener står för två tredjedelar, supportrarnas röster står för en tredjedel.

Juryn:
De 16 lagens tränare och lagkaptener, Emelie Zaar Ölander (discovery ), Niklas Jarelind (discovery ), Nordin Gerzic (discovery ), Anders Andersson (discovery ), Daniel Kristoffersson (Sportbladet), Per Bohman (Sportbladet), Anel Avdic (Expressen), Therese Strömberg (Expressen), Daniel Nannskog (SVT Sport), Olof Lundh (TV4), Martin Petersson (Fotbollskanalen), Johan Elmander (Radiosporten), Johan Esk (DN), Patrick Ekwall (FotbollDirekt), Henrik Hultqvist (Värnamo Nyheter), Henrik Skiöld (TT), Oskar Påhlsson (Borås Tidning), Lasse Hansson (Barometern), Christer Gustafson (Norrköpings Tidningar), Max Wiman (Sydsvenskan), Aldijana Talic (Svenska Fans), Daniel Meisels (UNT), Karl Andersson (Hallands Nyheter), Robert Laul (GP), Markus Wulcan (GT), Fredrik Jonsson (Hallandsposten), Jerry Nilsson (Blekinge Läns Tidning), Fredrik Tillberg (Offside), Fredrik Narvelid (Karlskoga Tidning), Marcus Birro (Studio Allsvenskan), Oskar Månsson (Fotboll Sthlm), Svante Samuelsson (SEF), Anders Falk (Unibet)