Göteborg dominerade månadens spelare och tränare

Göteborg dominerade månadens spelare och tränare

September månads bästa spelare och tränare i Allsvenskan och Superettan har utsetts och Göteborg kammar hem hela tre av fyra utmärkelser. Vinnarna får
10 000 kronor var från elitfotbollens huvudsponsor Unibet att skänka till ett samhällsengagemang i klubben.

– Både IFK Göteborg och GAIS imponerade stort under september. IFK Göteborg gick obesegrade genom hela månaden och två starkt bidragande orsaker till detta var Arbnor Muçolli och tränaren Jens Askou. I Superettan plockade GAIS, med Fredrik Holmberg vid rodret, hem nio poäng inklusive en derbyseger mot Örgryte. Men månadens spelare i Superettan stavas Kalle Holmberg som nätade i varje match och gjorde fem kassar och två assist för Örebro SK, säger Anders Falk, Sponsorchef på Unibet och jurymedlem för Månadens Spelare och Tränare.

IFK Göteborgs Arbnor Muçolli vinner Månadens Spelare i Allsvenskan i september
Motivering: IFK Göteborg gick obesegrade genom september och Mucolli har varit en stor bidragande orsak till det. Med två mål såg han till att Blåvitt kryssade mot guldjagande Malmö FF i månadens första match. Han följde upp med segermålet mot BP.

Arbnor Muçolli var nominerad i september tillsammans med IK Sirius Tashreeq Matthews, Anton Salétros i AIK och Malmö FF-duon Oliver Berg och Stefano Vecchia.

För andra gången i rad tar IFK Göteborgs Jens Askou hem Månadens Tränare i Allsvenskan
Motivering: Dansken har gett Blåvitt nytt liv i botten och har gått obesegrade igenom september. En oavgjord (borta mot Malmö FF) och två segrar. Fyra mål framåt och bara två insläppta.

Jens Askou var nominerad i september tillsammans med IFK Värnamos Kim Hellberg och Malmö FF:s Henrik Rydström.

Örebro SK:s anfallare Kalle Holmberg vinner Månadens Spelare i Superettan efter att ha nätat i varje match i september.
Motivering: Örebro SK öste in mål i september, mycket tack vare Kalle Holmbergs kyla i straffområdet. Han nätade i varje match under den gångna månaden, totalt blev det fem kassar och två assist.

Kalle Holmberg var nominerad i september tillsammans med GAIS Mervan Celik och Västerås SK:s Daniel Ask.

GAIS fina form i september gör att Fredrik Holmberg tar hem Månadens Tränare i Superettan
Motivering: GAIS inledde månaden med en förlust borta mot Landskrona BoIS, men tre matcher senare har vi 14 gjorda mål, nio poäng och en derbyseger mot Örgryte IS på näthinnan.

Vinnaren av Månadens Tränare får 10 000 kronor från elitfotbollens huvudsponsor Unibet att skänka till ett samhällsengagemang i klubben. Holmberg väljer att skänka vinstpengarna till ”GAIS i Biskopsgården”.

– Vi vet att fotbollen är en möjlighet för unga att få ett positivt sammanhang och en meningsfull fritid. Att GAIS bedriver verksamhet i utanförskapsområden är något som ger mig ännu fler anledningar att vara stolt över att representera den här föreningen. “GAIS i Biskopsgården” är ganska nystartat och jag hoppas att prispengarna kan ge dem ytterligare stöd för att etablera sig som en positiv kraft i området, säger Holmberg.

Fredrik Holmberg var nominerad i september tillsammans med Trelleborgs FF:s Stefan Jacobsson och Västerås SK:s Kalle Karlsson.

Fakta Månadens Spelare/Tränare
Månadens spelare och Månadens tränare i Allsvenskan och Superettan utses av Svensk Elitfotboll i samarbete med Unibet. Priset går till den spelare och tränare som gjort bäst bestående sportsliga avtryck under den senaste månaden.

Varje vinnare får 10 000 kronor vardera från elitfotbollens huvudsponsor Unibet att skänka till ett samhällsengagemang klubben.

Månadens Spelare och Månadens Tränare utses sex gånger per liga under 2023. I juryn sitter samtliga 16 lagkaptener eller huvudtränare, beroende på pris, samt sportjournalister från riksmedia och från lokalmedia i de samhällen där Allsvenskan eller Superettan spelas.

Juryn röstar varje månad fram tre finalister till utmärkelsen. Därefter får supportrar möjlighet att rösta fram vilken av de tre finalisterna som de anser ska vinna. En totalsumma räknas sedan samman, där media, tränare och lagkaptener står för två tredjedelar, supportrarnas röster står för en tredjedel, och en vinnare utses.