Här är de nominerade till säsongens första Månadens spelare och tränare i Allsvenskan

Den första månaden av Allsvenskan 2021 är avklarad och nu presenterar Svensk Elitfotboll och Unibet de nominerade till Månadens spelare samt det nya priset till Månadens tränare.

Utmärkelserna Månadens Spelare och Månadens tränare i Allsvenskan presenteras av Svensk Elitfotboll i samarbete med Unibet. Priset går till den spelare eller tränare som gjort bäst bestående sportsliga avtryck under den senaste månaden. Varje vinnare av Månadens spelare och Månadens tränare får 10 000 kronor vardera från elitfotbollens huvudsponsor Unibet att skänka till valfri verksamhet i klubben.

Varje månad utses tre finalister för respektive pris, genom en jury bestående av samtliga klubbars tränare och utvalda sportjournalister. Även representanter från Unibet ingår i juryn. Därefter får landets supportrar möjlighet att rösta fram vilken av finalisterna som de anser ska vinna genom en omröstning på allsvenskan.se. En totalsumma räknas sedan samman där media, lagkaptener och supportrar står för varsin tredjedel och en vinnare utses.

Nu kan supportrar kan lägga sin röst för Månadens spelare och tränare i april, genom att gå in på allsvenskan.se.

– Tillsammans med tränarna själva och sportjournalister så är supportrarna de som följer våra Allsvenskan och Superettan allra närmast – och allra mest passionerat. Därför känns det också som en självklarhet att de nu blir en del i att utse dessa priser, säger Anders Falk, sponsorchef på Unibet.

Nominerade till Månadens spelare i Allsvenskan i april:

Aslak Fonn Witry, Djurgården

Djurgården har tre raka segrar i inledningen av Allsvenskan och Aslak Witry har bidragit med två mål framåt och varit en klippa bakåt.

Rasmus Schüller, Djurgården
Nyförvärvet Schüller har tagit en fast plats på Djurgårdens centrala mittfält och varit ett nav i det lag som ännu inte tappat poäng.

Blair Turgott, Östersunds FK
Anfallaren Turgott står på tre gjorda mål efter tre omgångar. Alla tre kom i mötet med Örebro SK.

Nominerade till månadens tränare i Allsvenskan i april:

Henrik Rydström, Kalmar FF

Rydström är tillbaka i Kalmar och vilken start man har fått. Noll insläppta mål på tre matcher och sju inspelade poäng.

Daniel Bäckström, IK Sirius
Uppsalalaget är obesegrat efter tre omgångar och än så länge ser det ut som Bäckström fått ordning på defensiven som läckte i fjol. Bara två insläppta mål än så länge.

Kim Bergstrand och Thomas Lagerlöf, Djurgården
SM-guld–vinnarna från 2019 har fått en kalasstart på Allsvenskan 2021. Tre raka segrar, sex mål framåt och bara ett insläppt.

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Falk, sponsorchef på Unibet
070-875 39 42,anders.falk@kindredgroup.com

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 9 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 30 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.