Loreen inte ens spelbar att gå till final

Semifinalen i Eurovision blir en bekväm resa för Loreen och Sverige. Sannolikheten att det ska bli en finalplats är så stor att Unibet inte ens erbjuder odds.

På grund av kriget i Ukraina är det fjolårstvåan Storbritannien som är värd för årets Eurovision Song Contest. Festivalveckan i Liverpool inleds med semifinaler på tisdagen och torsdagen. Tio nationer från varje semifinal får tävla vidare i finalen tillsammans med redan klara Ukraina och ”Big five”-länderna Frankrike, Tyskland, Spanien, Storbritannien och Italien.

Favorittippade duon Sverige och Finland väntas enkelt gå vidare från den första semifinalen. Enligt Unibets senaste odds är chanserna så stora att det inte ens går att lägga ett spel på att Loreen med ”Tattoo” eller Käärijä med ”Cha Cha Cha” går till final.

– När så många som tio av femton går vidare är det väntat att Loreen ges goda chanser, även om det är ovanligt med så stor sannolikhet att det inte ens går att erbjuda spel. Det säger något om vilket favoritskap Sverige har i årets Eurovision, säger Viktor Tjernström, spelexpert på Unibet.

Utöver Sverige och Finland hör Israel, Norge, Tjeckien och Moldavien till favoriterna att gå vidare till final. För Irland, Azerbajdzjan, Malta och Lettland ser det däremot ut att bli respass.

I den andra semifinalen är Österrike störst favorit enligt Unibets odds. Även Australien, Cypern och Armenien går enkelt vidare – medan San Marino, Rumänien och Island åker ut.

Unibets odds på Eurovision 2023

Rumänien 6.00
San Marino 7.50

För de senaste oddsen: https://www.unibet.se/betting/sports/event/1019480165