Oddsläget: Så går det för partierna i valet

Med drygt hundra dagar kvar till riksdagsvalet sticker tre regeringsalternativ ut på Unibets valoddslista.

Idag presenterades SCB:s stora partisympatiundersöking som mäter valresultatet om det vore riksdagsval idag. Nu kan Unibet presentera de senaste valoddsen, som visar sannolikheten för vad som kommer att hända på själva valdagen den 11 september.

Socialdemokraterna blir största parti, men enligt oddsläget lutar det åt regeringsbyte i höst. En koalition med M och KD är nämligen favorit att bilda regering, till oddset 3,25.

– Just nu är det tre regeringsalternativ som sticker ut som favoriter på valoddslistan. En M och KD-regering är knapp favorit, före en koalition med S och MP och på tredjeplats kommer en ren S-regering, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

M framåt, C backar, MP och L klarar spärren

Moderaterna kommer att få över 21,5 procent av rösterna enligt Unibets valodds och är därmed favorit att bli näst största parti. För Centerpartiet, som fick 8,61 procent i förra valet, pekar oddsen på en tillbakagång till under 7 procent. Både Liberalerna och Miljöpartiet har befunnit sig under riksdagsspärren enligt opinionsläget. Men oddsen visar att båda partierna har cirka 56 procents sannolikhet att nå över de fyra procent av rösterna som krävs för att stanna kvar i riksdagen.

Unibets odds på riksdagsvalet 2022

Parti eller koalition som bildar regering
M+KD 3.25
S+MP 4.00
S 4.50
M+L+KD 7.00
M+SD+KD 7.50
S+MP+V 9.00

Parti som får högst procent av rösterna
Socialdemokraterna 1.05
Moderaterna 6.00
Sverigedemokraterna 9.00

Parti för parti: Procent av rösterna

Socialdemokraterna över 29%

Moderaterna över 21.5%
Över 1.72
Under 2.00

Sverigedemokraterna över 18.5%

Centerpartiet över 7%
Över 2.00
Under 1.72

Vänsterpartiet över 8.5%
Över 1.72
Under 2.00

Kristdemokraterna över 5.5%

Liberalerna över 4 %
Över 1.65
Under 2.10

Miljöpartiet över 4 %
Över 1.65
Under 2.10

För de senaste oddsen: https://www.unibet.se/betting/sports/event/1004966394

Henrik Holm, spelexpert, 070-875 41 31, henrik.holm@unibet.se

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 9 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 30 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.