Partierna som backar och går framåt enligt oddsen

Valdagen närmar sig och opinionsmätningarna duggar tätt, men oddsen på valet har många gånger visat sig mer träffsäkra. Nu visar Unibets odds vilka partier som kommer att gå framåt, vilka som står still och vilka som kommer att backa jämfört med valet 2018.

– Oddsen pekar på att det bara är Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna som kommer att gå framåt i riksdagsvalet jämfört med senast det begav sig. Fyra partier ser ut att landa på ungefär samma valresultat som 2018, medan Centerpartiet och Kristdemokraterna backar, säger Henrik Holm, oddsexpert på Unibet.

Partierna som går framåt

• Socialdemokraterna gjorde sitt sämsta val i mannaminne 2018 med 28,26 procent av rösterna. Partiet ser ut att gå framåt, om än blygsamt med ett valresultat på runt 29,5 procent.

• Sverigedemokraterna ökade i senaste valet och fick 17,53 procent av rösterna. Oddsen pekar på att SD går framåt i ännu ett val och landar på runt 20 procent.

Partierna som står still

• Moderaterna ser ut att sluta på ungefär samma resultat som 2018 då partiet fick 19,84 procent i riksdagsvalet.
  • Liberalerna har inte några problem med att klara spärren enligt oddsen och kommer att landa på cirka 5,5 procent, vilket är helt i linje med partiets senaste valresultat (5,49 procent).

• Vänsterpartiet med Jonas Sjöstedt i spetsen hade åtta procent i senaste valet, oddsen pekar på att Nooshi Dadgostar får nöja sig med ett liknande resultat den 11 september.
  • Miljöpartiet behöver inte oroa sig för riksdagsspärren, men får finna sig i att vara riksdagens minsta parti med cirka 4,5 procent av rösterna, vilket tangerar resultatet 2018 (4,41 procent).

Partierna som backar

• Centerpartiet samlade 8,61 procent av rösterna i senaste valet, men ser nu att hamna på max 6,5 procent.

• Ebba Busch gjorde en bra slutspurt 2018 och landade på 6,32 procent. Den här gången pekar oddsen på att det blir ett något sämre valresultat för Kristdemokraterna.

Aktuella odds på riksdagsvalet 2022

Kristdemokraterna
Över 6,5 procent: odds 2,20
Under 6,5 procent: odds 1,60

Följ statsministerkampen och oddsen för varje parti i realtid på Unibets valoddsflik.

För alla oddsen på valet, se: https://www.unibet.se/betting/sports/event/1004966394

Odds vs opinionsmätningar
Opinionsmätningarna ställer frågan om vilket parti man skulle rösta på om det var val i dag, medan oddsen bedömer sannolikheten för vad som ska hända på den faktiska valdagen. Oddsen tar hänsyn till flera faktorer: Trender, aktuella händelser och historiska data påverkar oddssättningen men även hur spelarna väljer att spela.

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 9 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 30 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.