Smålänningarna ges 32 procents chans att toppa Superettan enligt oddsen

Avspark närmar sig i Superettan och enligt huvudsponsorn Unibets odds kommer klubbar som Helsingborg, Degerfors, Varberg och Örebro finnas med i toppstriden. Men allra bäst chans att få avancera till högsta divisionen har Östers IF.

Efter drygt tio års väntan kan det återigen bli spel i Allsvenskan för Växjöklubben Östers IF. Unibets förhandsodds ger laget 32 procents sannolikhet att toppa serien när sista omgången är spelad. Bakom Öster är nyss degraderade Degerfors andrafavorit, med 9,4 procents chans att vinna serien. Trea är Helsingborgs IF och delad fyra är Varbergs BoIS och Örebro SK.

– Superettan brukar bli ett getingbo, och det är alltid svårbedömt hur lagen som trillat ner från Allsvenskan kommer att stå sig. Öster var nära en kvalplats redan i fjol och seriens förväntade skyttekung leder anfallet, och det känns naturligt att de är favoriter, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Oddevold och Sandviken är årets nykomlingar från division ett, och båda klubbarna riskerar att bli indragna i bottenstriden. Men enligt Unibets odds är det Skövde och Gefle som löper allra störst risk att tvingas lämna Superettan. För båda lagen är det 50/50 enligt oddsen om de klarar sig kvar eller åker ur via kval eller direktnedflyttning.

Spelarna säger Degerfors

Unibets spelare går emot Östers favoritskap. Av de som lagt ett spel på vinnaren av Superettan har hela 39,1% valt att satsa på Degerfors som serievinnare, medan 13% spelat på Öster. Tredje flest spel är på Helsingborg (10,9%) följt av Örgryte (8,7%).

Så slutar skytteligan

Östers stjärna Adam Bergmark Wiberg är favoriten att bli säsongens skyttekung, före lagkamraten Alibek Aliev och Örebros Kalle Holmberg. Östers Vladimir Rodic är i sin tur den stora favoriten att stå för flest assist i år, med odds motsvarande 33 procents sannolikhet.

Unibets odds på Superettan 2024

Wilhelm Loeper 8,3%
Adam Bergmark Wiberg 8,3%
Anders Christansen 8,3%