Stenebergs UIF eldsjäl Mashall Khreis är Årets föreningshjälte 2019

Konkurrensen har varit stenhård till följd av ett rekordhögt antal nominerade fans och föreningshjältar i den sjätte upplagan av initiativet Årets fan. Efter omfattande diskussioner kan Unibet stolt presentera årets vinnare i kategorin Årets föreningshjälte: Stenebergs UIF eldsjäl Mashall Khreis. Vinnaren valdes ut av en intern jury med Glenn Hysén som ordförande.

Syftet med initiativet Årets fan är att lyfta fram och hylla alla hjältar som bidrar till och arbetar för ett schyst supporterskap. För att dessutom hylla alla ideella krafter som jobbar i det tysta delar Unibet också ut priset Årets föreningshjälte. Vinnaren i kategorin Årets Föreningshjälte är Mashall Khreis från Gävle, en eldsjäl till Stenebergs UIF.

Mashall Khreis vinnarnominering lyder:
Mashall är en eldsjäl ut i fingerspetsarna. Som en av grundarna till Stenebergs UIF är Mashall en otroligt viktig del i att få ungdomar i Gävleområdet att engagera sig och vara aktiva i idrott. Men det handlar inte enbart om idrott utan det handlar i ett större perspektiv om en gemenskap och stöd och hjälp som kan vara otroligt viktigt för unga. Detta är något Mashall brinner för att driva, och har gjort på ett ypperligt sätt och förtjänar därför att vara Årets föreningshjälte 2019.

- Det slår en varje gång vi gör detta initiativ hur så många människor jobbar så otroligt hårt runt om i Sverige för att få föreningssverige att vara i världsklass. Det har därför varit väldigt svårt att välja en men efter långa diskussioner kom vi fram till att Mashall Khreis är given vinnare av Årets Föreningshjälte 2019. Mashall visar upp ett brinnande engagemang som är svårt att matcha och det är just fokuset på gemenskap vi tycker de ska vara extra stolta över. Jag sa det innan om Mashall att det behövs fler som henne men det tåls att sägas igen, och därför är vi stolta över att presentera Mashall som Årets föreningshjälte 2019, säger juryordförande för Årets fan Glenn Hysén.

Mashall Khreis erhåller nu ett pris till värde av 10 000 kr till sig själv och får dessutom skänka material till ett värde av 20 000 kr till sin förening Stenebergs UIF.

Vinnaren av kategorin Årets Fan 2019 är Viktor Sandell. Viktor är ett super-fan för IF Björklöven.

Här är samtliga finalister i Årets Fan 2019 (utan inbördes ordning):
Magnus Andersson, Göteborg Rugbyförening, Göteborg
Donald Lind, Parasport Piteå, Piteå
Jennifer Pettersson, Örnsköldsviks gymnastikklubb, Örnsköldsvik
Pontus Attefors, Selånger FK, Sundsvall
Christoffer Mattisson, Växjö Lakers, Växjö
Joakim Castberg, Supporterklubben Falkarna Östersunds FK, Östersund
Viktor Sandell, IF Björklöven, Umeå (Vinnare)
Isac Holmgren, Skellefteå AIK, Östersund
Kalle Jakobsson, Kiruna AIF, Kiruna
Elin Sundqvist, Sun City Westernriders, Karlstad

Här är samtliga finalister i Årets Föreningshjälte 2019 (utan inbördes ordning):
Göran Myrberg, Öregrund-Gräsö skytteförening, Öregrund
Susanne Broberg, Lidköpings ridklubb, Lidköping
Jonas Andersson, Öja FF, Ystad
Emma Leikkainen, Aspen Vi Unga, Björka Smådjurstall, Haparanda
Per-Arne Morin, Kalix Hockey, Kalix
Hanne Barmousa, Örebro Syrianska IF, Örebro
Jonas Torstensson, Bulltofta Bowlingklubb, Malmö
Mashall Khreis, Steneberg UIF, Gävle (Vinnare)
Ola Mopers, IFK Mora FK-SK-OK, Mora
Therese Andersson, Films SK, Österbybruk

Information om Årets fan
Nomineringsprocessen har skett via en hemsida, där vem som helst kan anmäla sig själv eller någon man anser värdig att bli Årets fan eller Årets föreningshjälte. Vinnarna i respektive kategori får ett personligt utformat pris till ett värde av cirka 10 000 kronor samt material att skänka till sin favoritförening för cirka 20 000 kronor. I början av januari 2020 utser Unibets jury, med ordförande Glenn Hysén i spetsen, vinnarna i respektive kategori.

Årets fan: Utmärkelsen Årets fan tilldelas den/de som under året utmärkt sig för sitt engagemang och sitt stöd för ett lag, för en förening eller en utövare. Årets fan ska ha visat exceptionellt engagemang i en positiv anda, svarat för en sund läktarkultur och följt föremålet för sitt supporterskap i vått och torrt, i framgång såväl som i motgång.

Årets föreningshjälte: Utmärkelsen Årets föreningshjälte tilldelas den/de som under året, eller under en längre tid, har spelat en betydande roll och ansträngt sig utöver det vanliga för sin klubb/förening och dess medlemmar. Årets föreningshjälte möjliggör och levandegör idrott för stora och små och bidrar därmed till att Sveriges föreningsliv går runt.

Tidigare vinnare:
Årets fan 2018: Åke Olsson, Tranås AIF
Årets föreningshjälte 2018: Pär och Eva Uhlin, Grycksbo IF/BK
Årets fan 2017: Matilda Kålen, Östersunds FK
Årets föreningshjälte 2017: Ia Kjellsdotter, GKSS accessability Center
Årets fan 2016: Truls Månsson, Wolverhampton Wanderers
Årets fan 2015: Calle Ågren, IFK Norrköping
Årets föreningshjälte 2015: Rolf Solem, Tyresö FF
Årets fan 2014: Anders ”Bussis” Carlsten, Nässjö HC

Henrik Holm, projektledare för Årets fan på Unibet, Henrik.Holm@kindredgroup.com

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 11 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 25 miljoner kunder. Kindred Group är medlem i EGBA, European Gaming and Betting Association, RGA, Remote Gambling Association i Storbritannien, och granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.